Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FA45-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.05.2022 - 07.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.08.2022 - 18.09.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Laura Hilden
- Vastuuhenkilö
- Anna Aikasalo
- Opintojakso
- 7K00FA45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä kouluikäisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö (Opintojakso)
- kouluikäisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö kouluikäisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- kouluikäisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
-osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee koululaisen ja perheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
-hahmottaa yksittäisen koululaisen ja perheen erityistarpeet puutteellisesti
-ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt hyvin
-osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
-osaa tunnistaa keskeisimpiä koululaisen ja perheen erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää koululaisten hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa koululaisten ja perheiden erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti koululaisten hyvinvointia kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely verkossa ja lähitapaamisissa, seminaarityöskentely.
Toteutuksen yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla 9.8.22.