Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FA45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.05.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 18.09.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
  • Laura Hilden

Vastuuhenkilö

Anna Aikasalo

Ryhmät

  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä kouluikäisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö (OJ)

- kouluikäisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö kouluikäisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- kouluikäisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
-osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee koululaisen ja perheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
-hahmottaa yksittäisen koululaisen ja perheen erityistarpeet puutteellisesti
-ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt hyvin
-osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
-osaa tunnistaa keskeisimpiä koululaisen ja perheen erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää koululaisten hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
-osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa koululaisten ja perheiden erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti koululaisten hyvinvointia kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely verkossa ja lähitapaamisissa, seminaarityöskentely.

Toteutuksen yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla 9.8.22.