Johdatus kätilötyöhön (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EX73-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.12.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Milla Hiitti
- Marika Mettälä
Vastuuhenkilö
Marika Mettälä
Ryhmät
-
19KLKätilökoulutus 19KL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää kätilötyön historiallisen ja monitieteellisen taustan
- tietää kätilötyön eettisen, lainsäädännöllisen ja tieteellisen perustan
- osaa määritellä kätilötyön asiantuntijuuden ja tehtävän seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
- arvostaa asiakkaan sosiokulttuurisia lähtökohtia kätilötyössä
Sisältö (OJ)
- kätilötyön historia sekä kätilötyön tieteellinen ja eettinen perusta
- seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ohjaava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivinen kätilötyö
- seksologia tieteenalana
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen eri ikäkausina
- oman ja toisen seksuaalisuuden kohtaaminen
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opinnoista 135 op, sisältäen anatomian ja fysiologian, perioperatiivisen hoitotyön sekä äitiys- ja naisen hoitotyön kaikki opinnot. Kätilövaiheen harjoitteluun ei voi mennä, ennen kuin sairaanhoitajavaiheen kliiniset harjoittelut ja teoreettiset opinnot on tehtynä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kätilötyötä tieteenalana
- tunnistaa kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännön
- osaa kuvata seksuaali- ja lisääntymisterveyden peruskäsitteet
- osaa kuvata kätilötyön sosiokulttuurisia lähtökohtia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kätilötyön tietoperustan näyttöön perustuvaa kehittämistä
- tietää kätilötyötä ohjaavat eettiset periaatteet ja lainsäädännön
- tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden keskeisen tietoperustan
- osaa pohtia sosiokulttuuristen tekijöiden merkitystä kätilötyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida kätilötyötä tieteenalana ja tunnistaa rajapinnat muihin tieteisiin
- osaa soveltaa kätilötyötä ohjaavia eettisiä periaatteita ja lainsäädäntöä
- osaa soveltaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa kätilötyössä
- osaa analyyttisesti pohtia sosiokulttuuristen tekijöiden merkitystä kätilötyössä
Aika ja paikka
Kulttuurilähtöinen kätilötyö toteutuu kokonaisuudessaan viikolla 6. Maanantaina on aloitusluento (online) ja tehtävänanto (tuotos). Tuotos tehdään viikolla 6 ti-to ja esitellään koko ryhmälle englanniksi pe online.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta:
Seksuaali- ja lisääntymisterveys:
Tentti Moodlessa 9.2. klo 8.00 -11.3. klo 17.00.
1. uusintatentti Moodlessa vk 13
2. uusintatentti Moodlessa vk 15
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta; Numeraalinen arviointi. Tentti. Aktiivinen osallistuminen tunnilla käytävään keskusteluun. Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Osa 2 Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Numeraalisesti arvioitava työ/tuotos, toteutetaan viikolla 6.
Osa 3 Seksuaali- ja lisääntymisterveys: Numeraalinen arviointi. Moodletentti. Aktiivinen osallistuminen tunnilla käytävään keskusteluun. Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta, lähiopetus, 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen keskusteluun osallistuminen, tentti.
Kulttuurilähtöinen kätilötyö, etäopetus, yhteistyöskentely slovenialaisten kätilöopiskelijoiden kanssa englanniksi, 100 % läsnäolovelvollisuus, arvioitava työ/tuotos. Varmista, että sinulla on tietokoneessa mikki ja kamera kunnossa, molempia tarvitaan.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: lähiopetus, jossa 100 % läsnäolovelvollisuus, kirjalliset tehtävät, aktiivinen keskusteluun osallistuminen, moodletentti
Oppimateriaalit
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: opettajan tunneilla osoittama materiaali
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Materiaali esitellään kurssin alussa.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys:
- Ryttyläinen, K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita, soveltuvin osin
- Edistä, ehkäise, vaikuta - Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: 6 h lähiopetusta, loput itsenäistä opiskelua, tehtävien valmistelua ja tentit.
Kulttuurilähtöinen kätilötyö toteutuu englanniksi: 8 h etäopetusta ja itsenäinen työskentely viikolla 6 (varaa tähän aikaa!). Tehtävä annetaan ma ja tuotos esitetään pe online.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: 12h lähiopetusta, ennakkotehtävät tunnille (annetaan edellisellä tunnilla), itsenäinen opiskelu, moodletentti
Sisällön jaksotus
Osa 1 Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta 1op
Osa 2 Kulttuurilähtöinen kätilötyö 1op
Osa 3 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 2op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: -
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: ei valinnaista suoritustapaa.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: ei valinnaista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kulttuurilähtöinen kätilötyö tehdään tuotos, joka palvelee työelämää = kätilötyötä.
Kansainvälisyys
Kulttuurilähtöinen kätilötyö suoritetaan yhteistyöskentelynä slovenialaisten kätilöopiskelijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen tietoja päivitetään tarvittaessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Opiskelija ei ole osallistunut online-opetukseen. Opiskelija ei ole osallistunut osana ryhmää tekemässä yhteistuotosta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti online-opetukseen. Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti osana ryhmää tekemässä yhteistuotosta.