Introduction to Midwifery (4 cr)
Code: 7K00EX73-3001
General information
- Enrolment period
- 04.12.2021 - 02.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.01.2022 - 13.03.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Objectives (course unit)
The student
- knows the historical and multidisciplinary background of midwifery
- knows the ethical, legal and scientific basis of midwifery
- is able to describe the expertise and purpose of midwifery in promotion of sexual and reproductive health
- respects patient´s sociocultural background in midwifery
Content (course unit)
- historical, scientific and ethical basis of midwifery
- legal basis of sexual and reproductive health
- cultural diversity of midwifery
- knows basis of sexology
- promotion of sexual and reproductive health during the lifespan
- confronting own sexuality and the sexuality of others
Prerequisites (course unit)
The student must have completed 135 credits of nursing studies including Anatomy and Physiology and courses of Perioperative Nursing, Maternity Care and Gynaecological Nursing. Supervised clinical training could not be started before completing all theoretical and clinical nursing studies.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- is able to describe the midwifery as a discipline
- identifies the ethical principles and legislative framework for midwifery
- is able to describe the basic concepts of sexual and reproductive health
- is able to describe the sociocultural basis of midwifery
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to describe the evidence based development of midwifery
- knows the ethical principles and legislative framework for midwifery
- has the basic knowledge of sexual and reproductive health
- is able to discuss the meaning of sociocultural theories in midwifery
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to analyse the midwifery science and identifies interfaces with other disciplines
- is able to implement the ethical principles and legislative framework for midwifery
- is able to implement the knowledge of sexual and reproductive health to the midwifery practices
- is able to analyse the meaning of sociocultural theories in midwifery
Location and time
Kulttuurilähtöinen kätilötyö toteutuu kokonaisuudessaan viikolla 6. Maanantaina on aloitusluento (online) ja tehtävänanto (tuotos). Tuotos tehdään viikolla 6 ti-to ja esitellään koko ryhmälle englanniksi pe online.
Exam schedules
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta:
Seksuaali- ja lisääntymisterveys:
Tentti Moodlessa 9.2. klo 8.00 -11.3. klo 17.00.
1. uusintatentti Moodlessa vk 13
2. uusintatentti Moodlessa vk 15
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: ei tenttiä.
Assessment methods and criteria
Osa 1 Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta; Numeraalinen arviointi. Tentti. Aktiivinen osallistuminen tunnilla käytävään keskusteluun. Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Osa 2 Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Numeraalisesti arvioitava työ/tuotos, toteutetaan viikolla 6.
Osa 3 Seksuaali- ja lisääntymisterveys: Numeraalinen arviointi. Moodletentti. Aktiivinen osallistuminen tunnilla käytävään keskusteluun. Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta, lähiopetus, 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen keskusteluun osallistuminen, tentti.
Kulttuurilähtöinen kätilötyö, etäopetus, yhteistyöskentely slovenialaisten kätilöopiskelijoiden kanssa englanniksi, 100 % läsnäolovelvollisuus, arvioitava työ/tuotos. Varmista, että sinulla on tietokoneessa mikki ja kamera kunnossa, molempia tarvitaan.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: lähiopetus, jossa 100 % läsnäolovelvollisuus, kirjalliset tehtävät, aktiivinen keskusteluun osallistuminen, moodletentti
Learning materials
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: opettajan tunneilla osoittama materiaali
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Materiaali esitellään kurssin alussa.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys:
- Ryttyläinen, K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita, soveltuvin osin
- Edistä, ehkäise, vaikuta - Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
Student workload
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: 6 h lähiopetusta, loput itsenäistä opiskelua, tehtävien valmistelua ja tentit.
Kulttuurilähtöinen kätilötyö toteutuu englanniksi: 8 h etäopetusta ja itsenäinen työskentely viikolla 6 (varaa tähän aikaa!). Tehtävä annetaan ma ja tuotos esitetään pe online.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: 12h lähiopetusta, ennakkotehtävät tunnille (annetaan edellisellä tunnilla), itsenäinen opiskelu, moodletentti
Content scheduling
Osa 1 Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta 1op
Osa 2 Kulttuurilähtöinen kätilötyö 1op
Osa 3 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 2op
Completion alternatives
Kätilötyön historiallinen, tieteellinen ja eettinen perusta: -
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: ei valinnaista suoritustapaa.
Seksuaali- ja lisääntymisterveys: ei valinnaista suoritustapaa
Practical training and working life cooperation
Kulttuurilähtöinen kätilötyö tehdään tuotos, joka palvelee työelämää = kätilötyötä.
International connections
Kulttuurilähtöinen kätilötyö suoritetaan yhteistyöskentelynä slovenialaisten kätilöopiskelijoiden kanssa.
Further information
Toteutuksen tietoja päivitetään tarvittaessa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Opiskelija ei ole osallistunut online-opetukseen. Opiskelija ei ole osallistunut osana ryhmää tekemässä yhteistuotosta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kulttuurilähtöinen kätilötyö: Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti online-opetukseen. Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti osana ryhmää tekemässä yhteistuotosta.