Siirry suoraan sisältöön

Orientaatio opinnäytetyöhön (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EW00-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 10.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.05.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elina Botha
  • Maija Koivunen
  • Raakel Viheroksa
  • Taina Peltonen
  • Milla Hiitti
  • Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Elina Botha

Ryhmät

  • 20KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma 20KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tunnistaa hoitotyön tutkimuksellisia haasteita ja hahmottaa niihin ratkaisumalleja
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen
- osaa perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- osaa etsiä itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
- osaa tehdä ohjeiden mukaisen opinnäytetyön suunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat ja aiherajaukset
- osaa nimetä oman alansa keskeiset tiedonlähteet ja hakea niistä systemaattisesti tietoa omasta aiheestaan
- osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä sekä opiskelujensa jälkeen osana työelämävalmiuksia.

Sisältö (OJ)

Hoitotyön tutkimus
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tieteellisen argumentoinnin merkitys
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö

Tilastotiede
- SPSS:n perusteet
- e-lomake –editorin käyttö – sähköisen kyselylomakkeen tekeminen
- mitta-asteikot
- tilastoaineiston kuvaaminen
- aineiston käsittelyn ja raportoinnin perusteet

Opinnäytetyön orientaatio
- TKI -hankkeet opinnäytetyössä
- opinnäytetyön aiheen valinta ja rajaus
- opinnäytetyöprosessi
- työelämäyhteistyö
- analyysitehtävä
- opinnäytetyön suunnittelu

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut kolme ohjattua hoitotyön kliinistä harjoittelua ja osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
- tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- osaa kuvata tutkimusprosessin
- tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
- hahmottaa tilastotieteen perusteita
- hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa


Hylätty:
Opiskelija/n
- ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- ei hahmota tilastotieteen perusteita
- ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa

Aika ja paikka

Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat)
Suunnitelmaseminaari 15.5.2023.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi ennen orientaatioluentoja (osaaminen opinnäytetyöprosessista). Moodlealusta löytyy täältä: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=31870
Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) suoritettava Examissa 31.3.2023 mennessä. Opiskelija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet Moodlealustalla. Opiskelija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti Moodlessa kevään -23 aikana. Opiskelija kirjaa itse suorituksensa Wihiin.
Ideaseminaari 8.3.2023.
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta. Ei tarvitse olla valmis suunnitelma.
Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen.

Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjauskeskustelua ja ohjauskeskustelun toteutuminen.
Kts. opinnäytetyön arviointiperusteet Intrassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
Hoitotyön tutkimus: kirjatentti
Tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
Tilastotiede: verkkokurssi ja tentti
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua

Oppimateriaalit

TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=31870
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä.

Opintojakson tunneilla ja seminaareissa on 100 % läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat luennoille lukujärjestyksessä ja tehtävien deadlinet yms. etenemissuunnitelmassa Intrassa.

Moodlealusta:

- Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (huom! tämä on ennen orientaatiota tehtävä ennakkotehtävä) Moodlealusta löytyy täältä: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=31870
- Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) 31.3.2023. mennessä.
- Orientaatiotunnit 1 ja 2 tammikuussa.
- Aihepaja koko ryhmälle 25.1.2023.
- Aihe-ehdotus Wihiin vk 5.
- Tilastotiede verkkokurssi ja tentti kevään aikana.
- Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko) noin vkoilla 11-21.
- Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat) 8.3.2023.
- Työelämäpalaveri.
- Ohjauskeskustelu (ajan sopiminen Wihin kautta).


Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Moodlen materiaaliin (kts. alta).

Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:

1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
1. Aloita näihin perehtymällä
• Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
• Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
• Opinnäytetyön aikataulu Intrasta (linkki myös Moodle alustalla)
• Moodlealusta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=31870
2. Nyt voit tehdä Moodle testin (huom! tämä on ennakkotehtävä ennen orientaatioluentoja) Osaaminen opinnäytetyön prosessista.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:

• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (tehtävä ennen orientaatiota).
• Hoitotyön tutkimus (tentti).
• Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=31870 ja Intrassa.
• Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja 2. orientaatioluennolle tietoa tutkimusprosessista.
• Tilastotiede verkkokurssi ja tentti.
• Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin, osallistuu tarvittaessa aihepajaan.
• Vastuuopettaja/koordinaattori hyväksyy aiheen (nimeää ohjaajan sekä työelämäyhteyden).
• Ideaseminaari 8.3.2023. (ohjauksen periaatteet, valmistautuminen työelämäpalaveriin,
aiheen ideointi ohjaajan ja opiskelijakollegoiden kanssa)
• Työelämäpalaveri (ideaseminaarin jälkeen).
• Opiskelija osallistuu tiedonhaun tunneille ja tekee tiedonhaun.
• Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelmaa (opinnäytetyön teon vkot).
• Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus Wihiin).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys toteutuksen ohjaajista (Tamkilta). Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.

PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/

TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain tai mahdollisesti kolmen opiskelijan ryhmissä. Työ on mahdollista tehdä yksin vain perustellusti ja siihen tulee anoa lupaa tutkintovastaavalta.

Huom!
Ennen oppariopintojen alkua tulee olla kuitenkin tehtynä vähintään kaksi harjoittelua ja opiskelijan tulee olla osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle. Tämän lisäksi opiskelijan opintojen tulee olla edennyt hyvin eli opiskelija opiskelee oman ryhmän aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
Opinnäytetyön toteutus 7
Opinnäytetyön raportointi 3