Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö avoterveydenhuollossa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV92-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2022 - 28.01.2022

Ajoitus

31.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Miia Koskela

Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät

  • 20SH1B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH1B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja hoidon kiireellisyyden
- osaa määritellä, suunnitella, toteuttaa ja arvioida avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen vastaanotolla, etäyhteydessä ja kotona toteutettavassa hoidossa
- tietää puheeksi ottamisen periaatteet ja tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen sairaanhoitajan työssä
- tietää asiakkaan omahoitoa tukevan ohjauksen periaatteet sairauksien hoidossa ja elintapaohjannassa
- osaa soveltaa tietoa epidemiologiasta työssään
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa

Sisältö (OJ)

- hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi puhelimessa, digitaalisesti, vastaanotolla ja kotona
- hoitotyön määrittely, suunnittelu, toteutus ja arviointi vastaanotolla, kotisairaalassa, mobiilihoitajana, virtuaalipalveluissa, terveyskioskeissa ja liikkuvissa palveluissa
- puheeksi ottaminen sairaanhoitajan työmenetelmänä
- asiakkaiden proaktiivinen hoito tiimityöskentelyä ja tukipalveluita hyödyntäen
- hyvinvointiteknologian hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omahoidon tukemisen työmenetelmät
- epidemiologian käsitteet ja soveltaminen asiakasohjauksessa
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa hoitotilanteissa
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ohjeenmukaisesti
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa
- tietää elintapaohjauksen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet
- tietää riskitekijöiden yhteyden sairastuvuuteen ja osaa määritellä peruskäsitteitä epidemiologiasta
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimia
- osaa toteuttaa vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa
- osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, joustavasti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimiaja ymmärtää sen monenlaisia merkityksiä
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia tahoja ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa

Aika ja paikka

Orientaatio + aloitusluento 1.2 .2022 pakollinen läsnäolo. Tässä käydään läpi myös avoth orhien orientaatio eli HUOM: orhien osalta ei järjestetä erillistä orientaatiota.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti examissa 25.2.2022-11.3.2022
1 usinta examissa viikolla tarkentuu
2 uusinta examissa viikolla tarkentuu

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
OSA 2 CBCL-työskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty, Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
OSA 3 Ravitsemus, Moodletentti, hyväksytty/hylätty
OSA 4 Itsenäinen työskentely Moodlessa hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, CBCL-pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät Moodlessa, muu itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

OSA 1
Sairaanhoitajan vastaanotto ja epidemiologia:
Epidemiologian luentomateriaali
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
Kurssilla esille tullut materiaali
OSA 2
CBCL
OSA 3
Ravitsemustesti
OSA 4
Itsenäiset tehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 27h x 3 = 81h, joka sisältää hoitotyön luennot, erillisen asiantuntijaluennon, itsenäisen opiskelun, CBCL-työskentelyn ja tentin.
Orientaatio, CBCL ja erillinen asiantuntijaluento (tarkentuu orientaatioon mennessä) pakolliset.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa 1.2.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio: pakollinen läsnäolo.
CBCL: pakollinen läsnäolo.
Kurssilla annettavat tehtävät pakollisia.
Asiantuntijaluento (tarkentuu orientaatioon mennessä) pakollinen läsnäolo.