Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.12.2021 - 16.03.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 05.06.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Aikasalo
  • Mari Touronen
  • Heimo Outinen

Vastuuhenkilö

Heimo Outinen

Ryhmät

  • 21ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (OJ)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1:
Teoria ja ryhmätyöt arvioidaan numeerisesti. Toteutuksella kirjoitetaan essee / kirjoitelma, joka arvioidaan numeerisesti. Samaa esseetä / kirjoitelmaa käytetään kirjoitusviestinnän työpajoissa. Se tehdään pienissä noin kolmen hengen ryhmissä. Esseen / kirjoitelman aihe toimii myös seminaariesityksen pohjana. Arvioinnin yhteydessä toteutetaan vertaisarviointi. Pätevällä ja asianmukaisella vertaisarvioinnilla voi rajatapauksissa vaikuttaa omaan arvosanaan joko nostavasti tai laskevasti.
Osa 2:
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Läsnäolo-opetus, ryhmätyöskentely, mahdolliset harjoitukset, erilaiset toiminnalliset menetelmät sekä seminaari.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Esim. Terveyskylä, Mielenterveystalo, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia. Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81h opiskelijantyötä, joka sisältää kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn yksin ja ryhmässä. Itsenäinen työ sisältää kirjallisuuteen ja muuhun kurssilla osoitettuun materiaaliin perehtymisen ja pienryhmätyöskentelyn.

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 1: Teoria ja ryhmätyöt
Toteutuksen orientaatiossa ja seminaarissa on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolovelvoitteiset tunnit ovat merkattu lukujärjestykseen.
Poissaoloista ei ole lähtökohtaisesti vaihtoehtoisia korvaavia tehtäviä. Ne sovitaan erikseen ja tapauskohtaisesti.
*
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä työpaja: Raportti, jonka tulee olla työpajaan osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan työpajaan. Työpajoissa on Läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan osallistumalla toiseen vastaavaan työpajaan.