Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.02.2022 - 26.03.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 05.06.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tomi Salminen
- Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
21EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma 21EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti
Sisältö (OJ)
- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi arvioidaan pienryhmätyönä tehdyn tiedonhankintatehtävän ts seminaaritehtävän perusteella. Tehtävänanto tästä tehtävästä käydään läpi orientaatiotunnilla. Seminaatitehtävän arviointikriteerit (1-5) ovat moodlessa. Mikäli opiskelija ei osallistu pienryhmänä tehtävään seminaaritehtävään, hän voi tehdä tehtävän itsenäisesti samassa aikataulussa muiden kanssa ja seminaariin osallistuen. Uusinnat: seminaaritehtävä tehdään itsenäisesti kevään 2022 aikana ja osallistuminen muiden toteutusten seminaareihin sovitusti opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (lähiopetuksena)
Pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen (etäopetuksena)
Seminaarityöskentely (lähipetuksena)
Tiedonhaun harjoitukset kirjaston tietoasiantuntijan kanssa (etäopetuksena)
Oppimateriaalit
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
Muu oppitunneilla esitetty materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria: sisältää seminaaritehtävän. Seminaaritehtävä arvioidaan numeerisesti, seminaaritehtävä sisältää myös kirjallisen vertaisarvioinnin. Seminaaritehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu joko itsenäisenä tai pienryhmätehtävänä, tehtävien palautus viimeistään 27.4.2022 klo 18 mennessä.
Osa 2: Tietoasiantuntijan tunnit: hyväksytty/hylätty. 100% läsnäolovelvollisuus (2 oppituntia).
Tietoasiantuntijan kurssiosuudessa perehdytään tarkemmin tiedonhakuun, osuudessa on ennakkotehtäviä harjoittelutunnille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Pakollinen 100% läsnäolo orientaatiossa, kirjaston tietoasiantuntijan tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Kaikki annetut tehtävät on suoritettava hyväksytysti ja niiden palautus tulee tehdä sovitussa aikataulussa. Seminaarista poissaolo korvataan läsnäololla muiden toteutusten seminaarissa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- jokin tehtäväksi annon mukaisista asioista puuttuu
- tehtävää ei ole palautettu sovitusti
- ei osallistu seminaariesitykseen
- vertaisarviointia ei ole tehty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valintaa ei ole perusteltu
- hakustrategia on kuvattu puutteellisesti
- tulokset esitetty niukasti
- pohdinta on niukkaa tai puuttuu
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
- seminaariesitys hajanainen
- vertaisarviointi on niukkaa, ei perusteluja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valinta on perusteltu lyhyesti
- hakustrategia on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- tulokset on esitetty pääosin hyvin
- pohdinta sisältää keskeiset asiat
- käytetyt lähteet sisältävät joitakin aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
- seminaariesitys on selkeä
- vertaisarviointi on selkeää, perusteluja jonkin verran
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- aiheen valinta on perusteltu monipuolisesti
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti ja johdonmukaisesti
- tulokset on esitetty monipuolisesti sekä taulukkona että sanoin
- pohdinta on monipuolista ja perustelevaa
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja
- seminaariesitys on selkeä ja johdonmukainen
- vertaisarviointi on monipuolista ja perustelevaa