Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FP26-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.02.2022 - 26.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.03.2022 - 05.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tomi Salminen
Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
21EH
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma 21EH
Opintojakso
7K00FP26

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia ja hoitoketjuja
- osaa tunnistaa, arvioida ja käyttää oman alansa tiedonlähteitä suunnitelmallisesti

Sisältö (Opintojakso)

- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi arvioidaan pienryhmätyönä tehdyn tiedonhankintatehtävän ts seminaaritehtävän perusteella. Tehtävänanto tästä tehtävästä käydään läpi orientaatiotunnilla. Seminaatitehtävän arviointikriteerit (1-5) ovat moodlessa. Mikäli opiskelija ei osallistu pienryhmänä tehtävään seminaaritehtävään, hän voi tehdä tehtävän itsenäisesti samassa aikataulussa muiden kanssa ja seminaariin osallistuen. Uusinnat: seminaaritehtävä tehdään itsenäisesti kevään 2022 aikana ja osallistuminen muiden toteutusten seminaareihin sovitusti opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot (lähiopetuksena)
Pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen (etäopetuksena)
Seminaarityöskentely (lähipetuksena)
Tiedonhaun harjoitukset kirjaston tietoasiantuntijan kanssa (etäopetuksena)

Oppimateriaalit

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku

Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.

Muu oppitunneilla esitetty materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54 tuntia

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria: sisältää seminaaritehtävän. Seminaaritehtävä arvioidaan numeerisesti, seminaaritehtävä sisältää myös kirjallisen vertaisarvioinnin. Seminaaritehtävä tulee olla hyväksytysti suoritettu joko itsenäisenä tai pienryhmätehtävänä, tehtävien palautus viimeistään 27.4.2022 klo 18 mennessä.

Osa 2: Tietoasiantuntijan tunnit: hyväksytty/hylätty. 100% läsnäolovelvollisuus (2 oppituntia).
Tietoasiantuntijan kurssiosuudessa perehdytään tarkemmin tiedonhakuun, osuudessa on ennakkotehtäviä harjoittelutunnille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Pakollinen 100% läsnäolo orientaatiossa, kirjaston tietoasiantuntijan tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Kaikki annetut tehtävät on suoritettava hyväksytysti ja niiden palautus tulee tehdä sovitussa aikataulussa. Seminaarista poissaolo korvataan läsnäololla muiden toteutusten seminaarissa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- jokin tehtäväksi annon mukaisista asioista puuttuu

- tehtävää ei ole palautettu sovitusti

- ei osallistu seminaariesitykseen

- vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- aiheen valintaa ei ole perusteltu

- hakustrategia on kuvattu puutteellisesti

- tulokset esitetty niukasti

- pohdinta on niukkaa tai puuttuu

- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

- seminaariesitys hajanainen

- vertaisarviointi on niukkaa, ei perusteluja

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- aiheen valinta on perusteltu lyhyesti

- hakustrategia on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista

- tulokset on esitetty pääosin hyvin

- pohdinta sisältää keskeiset asiat

- käytetyt lähteet sisältävät joitakin aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

- seminaariesitys on selkeä

- vertaisarviointi on selkeää, perusteluja jonkin verran

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- aiheen valinta on perusteltu monipuolisesti

- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti ja johdonmukaisesti

- tulokset on esitetty monipuolisesti sekä taulukkona että sanoin

- pohdinta on monipuolista ja perustelevaa

- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

- seminaariesitys on selkeä ja johdonmukainen

- vertaisarviointi on monipuolista ja perustelevaa

Siirry alkuun