Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EX84-3029
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2021 - 06.03.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 06.03.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirkku Haaranen
Vastuuhenkilö
Sirkku Haaranen
Ryhmät
-
21SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on tutkimukseen perustuva kokonaiskäsitys sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen toimintajärjestelmistä politiikan, käytännön ja käyttäjän tasoilla.
Opiskelija tuntee hyvinvointivaltion toimintaperiaatteet sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmää ohjaavan lainsäädännön ja poliittisen ohjauksen keskeiset periaatteet.
Opiskelijalla on perusymmärrys sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmästä muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän tietää erilaiset palvelujen tuottamisen tavat ja niitä säätelevät talouden reunaehdot. Opiskelijalla on ymmärrys erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen ammateista ja näiden monialaisesta työskentelystä asiakkaiden hyväksi.
Opiskelija osaa tarkastella palvelujärjestelmän toimintaa asiakkaan näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
- sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän kokonaisuus
- kansallinen ja EU-tason säätely ja ohjaus
- palveluiden tuottaminen ja järjestäminen
- palvelujen integraatio ja monialainen työskentely
- asiakkaan rooli ja asema
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa eritellä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijan osaa kuvata ja eritellä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.
Aika ja paikka
Suoritus ajalla 18.1.2022 -27.2.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson suoritus koostuu itsenäisten ja pienryhmätehtävien tekemisestä (S) ja arvioitavasta reflektoivasta esseestä (1-5). Kurssitehtävät on suoritettava ja lopputehtävä palautettava 27.2. mennessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kooostuu itsenäisten tehtävien suorittamisesta hyväksytysti (S) ja reflektoivan esseen (1-5) arvioinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi, joka toteutuu itsenäisenä verkkokurssina. Kurssiin sisältyy pienryhmätehtäviä ja itsenäisiä tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali löytyy kurssin moodle -alustalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin 3op koostuvat opiskelijan itsenäisestä aineistoihin perehtymisestä, ryhmätehtävien ja itsenäisten tehtävien tekemisestä. 3op= 81h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1 itsenäiset ja ryhmätehtävät
Osa 2 kokoava essee
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa nimetä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän käsitteitä ja osaa kuvata järjestelmän toiminnan pääperiaatteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa eritellä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän palvelujen järjestämistä ja vastuita organisaatioiden näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaa kuvata ja eritellä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän palvelujen soveltuvuutta ja järjestämisen tapaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.