Siirry suoraan sisältöön

Palvelun laadun ja vaikuttavuuden arviointi (5op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FF52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Merja Kanervisto-Jokinen
Sirpa Salin
Vastuuhenkilö
Sirpa Salin
Opintojakso
7H00FF52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin

Sisältö (Opintojakso)

- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

1.9. 2022 Orientaatio kursiin. Etätoteutus
29.9. Lähipäivä, Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
4.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
12.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
8.11. Seminaaripäivä. Ryhmät esittävät tuotoksensa.

Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut pitää Sirpa Salin ja verkkokeskustelut Merja Kanervisto - Jokinen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi

Oppimateriaalit

Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä

Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
Luento-opetukseen osallistuminen
yhteensä 45 h

Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h

Sisällön jaksotus

Merja Kanervisto-Jokinen vastuuopettaja verkkokeksustelussa
Sirpa Salin interventiotehtävän ja luento-opetuksen vastuuopettaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.

Siirry alkuun