Siirry suoraan sisältöön

Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FF51-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

07.03.2022 - 16.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Sari Himanen

Ryhmät

  • 21YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa

Sisältö (OJ)

- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman

Aika ja paikka

kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 111 tuntia
7.3.2022 klo 8.30–11.30 Sari 4t, lähiopetus
4.4. 2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka 4t, etäopetus
4.4.2022 klo 12.30–15.30 Sari 4t

5-7.4. KV-viikolle osallistuminen sovitun aikataulun mukaan, 4t

25.4. 2022 klo 8.30-11.30 Jukka-Pekka ja Sari, etäopetus
9.5. 2022 klo 8.30-11.30 Sari ja Jukka-Pekka, lähiopetus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu tiimityönä tehtävään hankesuunnitelmaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

7.3.2022 klo 8.30–11.30 LÄHIOPETUS Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus, kehittämistoiminnan rahoitus

-Tehtävän 1 palautus 1.4. Moodleen

4.4.2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka
- Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla

4.4. klo 12.30–15.30 Sari
- Hankesuunnittelun käynnistäminen
-Tehtävä 2: Aloitus

25.4. klo 8.30–10 Sari
25.4. klo 10.15–11.30 Jukka-Pekka

-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman versio 2. palautus 4.5.

9.5. klo 8.30–11.30
-Tuotosten esittelyä 4t + vertaisarviointi

-Tehtävä 4. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.