Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FF51-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 16.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Sari Himanen
Ryhmät
-
21YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa
Sisältö (OJ)
- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman
Aika ja paikka
kontaktiopetus 24 tuntia, itsenäinen työskentely 111 tuntia
7.3.2022 klo 8.30–11.30 Sari 4t, lähiopetus
4.4. 2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka 4t, etäopetus
4.4.2022 klo 12.30–15.30 Sari 4t
5-7.4. KV-viikolle osallistuminen sovitun aikataulun mukaan, 4t
25.4. 2022 klo 8.30-11.30 Jukka-Pekka ja Sari, etäopetus
9.5. 2022 klo 8.30-11.30 Sari ja Jukka-Pekka, lähiopetus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tiimityönä tehtävään hankesuunnitelmaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
7.3.2022 klo 8.30–11.30 LÄHIOPETUS Sari
-Design-tutkimus ja kehittämistutkimus, kehittämistoiminnan rahoitus
-Tehtävän 1 palautus 1.4. Moodleen
4.4.2022 klo 8.30–11.30 Jukka-Pekka
- Hyvinvointi ja terveysteknologian ja digitalisuuden mahdollisuudet sote-alalla
4.4. klo 12.30–15.30 Sari
- Hankesuunnittelun käynnistäminen
-Tehtävä 2: Aloitus
25.4. klo 8.30–10 Sari
25.4. klo 10.15–11.30 Jukka-Pekka
-Tehtävä 3. Hankesuunnitelman versio 2. palautus 4.5.
9.5. klo 8.30–11.30
-Tuotosten esittelyä 4t + vertaisarviointi
-Tehtävä 4. Lopullisen hankesuunnitelman palautus 16.5.