Musiikkipedagogiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ER55-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 30.08.2021
Ajoitus
31.08.2021 - 12.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Mirja Kopra
- Petri Antikainen
- Janne Malinen
- Jari Salmela
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Tiina Kaukinen
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mirja Kopra
Ryhmät
-
20MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija on tutustunut erilaisiin musiikkikasvatusmetodeihin ja osaa pohtia niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa. Hän osaa toteuttaa opetustuokioita, joissa hänen oma osaamisensa yhdistyy eri metodien tarjoamiin tapoihin. Opiskelija pystyy soveltamaan osaamistaan omaan substanssiinsa ja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija hahmottaa instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia tunti- ja pitkän ajan suunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija osaa valita sopivia toimintatapoja eri-ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja toimimisen eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri kuoromuotoihin. Opiskelija tutustuu kuoroyhdistyksen taiteellisen johtamisen perustaitoihin.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri orkesterityyppeihin. Opiskelija on tutustunut eri soitintyyppien pedagogiikan perusteisiin. Opiskelija tutustuu orkesteriyhteisön taiteellisen johtamisen perustaitoihin.
Sisältö (OJ)
- opetuksen suunnitteleminen, arviointi, palaute ja opetuskentän hahmottuminen
- musiikkikasvatuksen erilaisiin metodeihin tutustuminen toiminnallisesti ja niiden käyttömahdollisuuksien pohtiminen omassa substanssissa
- oman toiminnan reflektointi
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- opetuksen suunnittelu ja reflektointi
- osallistuminen praktikum 2 -tunneille
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja suorittanut siihen liittyvät tehtävät aktiivisesti. Hän omaa kykyä toimia osana pienryhmää ja osaa reflektoida toimintaansa.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei toteudu hyväksyttävästi ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
Eriliset oppimismenetelmät : Pääkampus , P2-02
Pedagoginen praktikum, osa 1 (ja myös 2): opettajien ilmoittamat paikat
Piano: Pianolaboratorio
Musiikinteoriapedagogit (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): P2-02
Kuoronjohtajat ja orkesterinjohtajat sopivat paikan Markus Yli-Jokipiin kanssa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen. Osasta erilaiset oppimismenetelmät ei ole tenttiä, vaan suoritukseen vaadittavien tehtävien tekeminen korvaa sen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan koko opintojakson ajan. Arvioinnin perusteet esitellään opiskelijalla ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Musiikkipedagogiikka 2 sisältää kaksi osaa:
- erilaiset oppimismenetelmät (4 op)
- pedagoginen praktikum, osa 1 (1 op) - toinen osa on opetusharjoittelu 2:n alla (1 op)
Oppimateriaalit
Sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27 tuntia
Erilaiset oppimismenetelmtät:
lähiopetus 20 tuntia, itsenäinen työskentely 88 tuntia
Sisällön jaksotus
Erilaiset oppimismenetelmät: 28.10-2.12. (opiskelijat mukana myös Mukaan! -päivillä Tampere-talossa)
Pedagoginen praktikum, osa 1: koko lukuvuoden (viimeistään 15.9.21 alkaen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT- menettelystä pitää sopia vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelua, joka on osa opettajankoulutusta, voidaan toteuttaa yhdessä työelämän kanssa ja asioita käsitellä mm. pedagogisessa praktikumissa.
Kansainvälisyys
Osa materiaalista on kansainvälistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Erilaiset oppimismenetelmät:
28.10. Yleistä, Dalcroze lyhyesti, Mukaan! -päivien aloitusinfo
4.11. Orff ja lisää Dalcroze
8.11. (klo 12-13) vierailu Tampere-talossa ja tekniikkaan tutustuminen
11.11. Mukaan! -päivien työtehtävät (järjestävä taho mukana)
17.-20.11. Osallistuminen Mukaan! -päiville sekä työtehtävissä että osallistujana. Työtehtävät jaetaan viimeistään 11.11. (aloitetaan 28.10.)
25.11. Kodaly ja Suzuki
2.12. Koonti, tehtävien kertaus ja opintojakson reflektointi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja edistymistä oman opettajuuden kasvussa. Tekee annetut tehtävät vaadittavassa aikataulussa ja osallistuu aktiivisesti opetukseen.
Hylätty: opiskelija ei osoita edistymistä pedagogisessa kasvussa. Annettuja tehtäviä ei ole tehty, tai niissä on selvää huolimattomuutta.