Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER55-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.06.2021 - 30.08.2021

Ajoitus

31.08.2021 - 12.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 50

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Mirja Kopra
  • Petri Antikainen
  • Janne Malinen
  • Jari Salmela
  • Anniina Lehto
  • Pekka Ahonen
  • Tiina Kaukinen
  • Markus Yli-Jokipii

Vastuuhenkilö

Mirja Kopra

Ryhmät

  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija on tutustunut erilaisiin musiikkikasvatusmetodeihin ja osaa pohtia niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa. Hän osaa toteuttaa opetustuokioita, joissa hänen oma osaamisensa yhdistyy eri metodien tarjoamiin tapoihin. Opiskelija pystyy soveltamaan osaamistaan omaan substanssiinsa ja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa.

Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija hahmottaa instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia tunti- ja pitkän ajan suunnitelmia.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka ja säveltäminen)
Opiskelija osaa valita sopivia toimintatapoja eri-ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja toimimisen eri sidosryhmien kanssa. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta.

Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri kuoromuotoihin. Opiskelija tutustuu kuoroyhdistyksen taiteellisen johtamisen perustaitoihin.

Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa perus- ja keskitasoisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija osaa laatia harjoitussuunnitelmia ja tutustuu eri orkesterityyppeihin. Opiskelija on tutustunut eri soitintyyppien pedagogiikan perusteisiin. Opiskelija tutustuu orkesteriyhteisön taiteellisen johtamisen perustaitoihin.

Sisältö (OJ)

- opetuksen suunnitteleminen, arviointi, palaute ja opetuskentän hahmottuminen
- musiikkikasvatuksen erilaisiin metodeihin tutustuminen toiminnallisesti ja niiden käyttömahdollisuuksien pohtiminen omassa substanssissa
- oman toiminnan reflektointi

Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan antamien tehtävien suorittaminen
- opetuksen suunnittelu ja reflektointi
- osallistuminen praktikum 2 -tunneille

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja suorittanut siihen liittyvät tehtävät aktiivisesti. Hän omaa kykyä toimia osana pienryhmää ja osaa reflektoida toimintaansa.

Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei toteudu hyväksyttävästi ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Aika ja paikka

Eriliset oppimismenetelmät : Pääkampus , P2-02
Pedagoginen praktikum, osa 1 (ja myös 2): opettajien ilmoittamat paikat
Piano: Pianolaboratorio
Musiikinteoriapedagogit (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): P2-02
Kuoronjohtajat ja orkesterinjohtajat sopivat paikan Markus Yli-Jokipiin kanssa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan erikseen. Osasta erilaiset oppimismenetelmät ei ole tenttiä, vaan suoritukseen vaadittavien tehtävien tekeminen korvaa sen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan koko opintojakson ajan. Arvioinnin perusteet esitellään opiskelijalla ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Musiikkipedagogiikka 2 sisältää kaksi osaa:
- erilaiset oppimismenetelmät (4 op)
- pedagoginen praktikum, osa 1 (1 op) - toinen osa on opetusharjoittelu 2:n alla (1 op)

Oppimateriaalit

Sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27 tuntia
Erilaiset oppimismenetelmtät:
lähiopetus 20 tuntia, itsenäinen työskentely 88 tuntia

Sisällön jaksotus

Erilaiset oppimismenetelmät: 28.10-2.12. (opiskelijat mukana myös Mukaan! -päivillä Tampere-talossa)
Pedagoginen praktikum, osa 1: koko lukuvuoden (viimeistään 15.9.21 alkaen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT- menettelystä pitää sopia vastuuopettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetusharjoittelua, joka on osa opettajankoulutusta, voidaan toteuttaa yhdessä työelämän kanssa ja asioita käsitellä mm. pedagogisessa praktikumissa.

Kansainvälisyys

Osa materiaalista on kansainvälistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Erilaiset oppimismenetelmät:
28.10. Yleistä, Dalcroze lyhyesti, Mukaan! -päivien aloitusinfo
4.11. Orff ja lisää Dalcroze
8.11. (klo 12-13) vierailu Tampere-talossa ja tekniikkaan tutustuminen
11.11. Mukaan! -päivien työtehtävät (järjestävä taho mukana)
17.-20.11. Osallistuminen Mukaan! -päiville sekä työtehtävissä että osallistujana. Työtehtävät jaetaan viimeistään 11.11. (aloitetaan 28.10.)
25.11. Kodaly ja Suzuki
2.12. Koonti, tehtävien kertaus ja opintojakson reflektointi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja edistymistä oman opettajuuden kasvussa. Tekee annetut tehtävät vaadittavassa aikataulussa ja osallistuu aktiivisesti opetukseen.
Hylätty: opiskelija ei osoita edistymistä pedagogisessa kasvussa. Annettuja tehtäviä ei ole tehty, tai niissä on selvää huolimattomuutta.