Tulevaisuuden musiikinopettajuus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG33-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2021 - 01.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2021 - 17.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 50
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Matti Ruippo
- Mirja Kopra
- Petri Antikainen
- Pekka Ahonen
- Opintojakso
- 2X00CG33
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri-ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisäinformaatiota.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta.
Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän tapahtuman.
Sisältö (Opintojakso)
Asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä. Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana.
Musiikkikasvatuksen ja -psykologian tutkimukseen tutustuminen ja sieltä saatavan tiedon soveltaminen omaan työhön.
Osallistuminen projektityöskentelyyn.
Aika ja paikka
Opintojakson sisällöstä on 3 op Mirja Kopran osuutta, 1 op Matti Ruipon osuutta.
Matti Ruipon osuus jaetaan kahteen ryhmään (aakkosjärjestyksessä).
Mirja Kopran osuudessa ovat kaikki osallistujat mukana yhdessä ryhmässä. Osuuteen kuuluu lähijakso 2.9.- 7.10. (torstai klo 12.30–15.45, P2-02), projekti ja palautekeskustelu 14.10. klo 12-14.15.
Matti Ruipon osuus pidetään keskiviikkoisin klo 14–16.15.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta edistymisestään koko opintojakson. Opintojakson arviointiin vaikuttavat osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, projekti, tehtävät
Oppimateriaalit
Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Matti Ruippo: lähi- ja etäopetus yhteensä 12 h. Projektin valmistaminen ja muu työ 18 h.
Mirja Kopra: lähi- ja etäopetus yhteensä 2 op, projektin valmistaminen ja muu itsenäinen työskentely 1 op.
Sisällön jaksotus
Matti Ruippo: Kaksi ensimmäistä opetuskertaa sovellusten opiskelua, kaksi jälkimmäistä opetusharjoittelua.
Mirja Kopra:
2.9. Opintojakson alkukeskustelu, tuottaminen ja vastuu projektista, mahdolliset yhteistyökumppanit, suunnittelun aloitus
9.9. Opettajan roolin muuttuminen, pedagoginen suunnittelu osana projektia,erilaiset oppijat vastaanottajina, suunnitelmien esittelyä ja kommentointia, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin
16.9. -29.9. pienryhmätyöskentelyä, ohjausta saatavilla
30.9. Toteutussuunnitelman reflektointi ja viimeistely, käytänteiden viimeistely, tavoitteiden tarkistus,
7.10. Harjoitusesitykset, projektin käytänteiden viimeistely
projekti 8.-13.10.
14.10. loppureflektointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mirja Kopran osuudessa toteutettava projekti tehdään yhteistyössä oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa. Opiskelijat hankkivat itse projektiinsa sopivan kumppanin.
Kansainvälisyys
Materiaali osittain.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu opetukseen, huolehtiin omien vastuidensa toteutumisesta ja reflektoi omaa oppimistaan esim. palautekeskustelussa.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu opetukseen ja/tai tekee annetut tehtävät puutteellisesti.