Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden musiikinopettajuus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG33-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 01.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2021 - 17.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Matti Ruippo
Mirja Kopra
Petri Antikainen
Pekka Ahonen
Opintojakso
2X00CG33

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri-ikäisten oppijoiden kanssa ja osaa soveltaa opetuksessaan tavoitteiden kannalta olennaisimpia menetelmiä ja välineitä. Hänellä on valmiuksia kohdata työssään myös erilaisia oppijoita ja hän on tutustunut erityismusiikkikasvatukseen ja osaa etsiä siitä lisäinformaatiota.
Opiskelija osaa toimia pedagogina digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hän osaa toimia asiantuntijaroolissa huomioiden opettajan ammattietiikan ja hyödyntää työssään myös musiikkikasvatuksen tutkimusta.
Hän on kehittynyt emotionaalisesti pedagogina ja kykenee kehittämään omaa työtään sekä toimimaan osana erilaisia tiimejä.
Opiskelijalla on tapahtumatuotantoon ja projektihallintaan liittyvää osaamista ja hän kykenee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa omaan alaansa liittyvän tapahtuman.

Sisältö (Opintojakso)

Asiantuntijaroolin muutokset erilaisissa oppimisympäristöissä. Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen oppimisen mahdollistajana.
Musiikkikasvatuksen ja -psykologian tutkimukseen tutustuminen ja sieltä saatavan tiedon soveltaminen omaan työhön.
Osallistuminen projektityöskentelyyn.

Aika ja paikka

Opintojakson sisällöstä on 3 op Mirja Kopran osuutta, 1 op Matti Ruipon osuutta.
Matti Ruipon osuus jaetaan kahteen ryhmään (aakkosjärjestyksessä).

Mirja Kopran osuudessa ovat kaikki osallistujat mukana yhdessä ryhmässä. Osuuteen kuuluu lähijakso 2.9.- 7.10. (torstai klo 12.30–15.45, P2-02), projekti ja palautekeskustelu 14.10. klo 12-14.15.

Matti Ruipon osuus pidetään keskiviikkoisin klo 14–16.15.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta edistymisestään koko opintojakson. Opintojakson arviointiin vaikuttavat osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, projekti, tehtävät

Oppimateriaalit

Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Matti Ruippo: lähi- ja etäopetus yhteensä 12 h. Projektin valmistaminen ja muu työ 18 h.
Mirja Kopra: lähi- ja etäopetus yhteensä 2 op, projektin valmistaminen ja muu itsenäinen työskentely 1 op.

Sisällön jaksotus

Matti Ruippo: Kaksi ensimmäistä opetuskertaa sovellusten opiskelua, kaksi jälkimmäistä opetusharjoittelua.

Mirja Kopra:
2.9. Opintojakson alkukeskustelu, tuottaminen ja vastuu projektista, mahdolliset yhteistyökumppanit, suunnittelun aloitus
9.9. Opettajan roolin muuttuminen, pedagoginen suunnittelu osana projektia,erilaiset oppijat vastaanottajina, suunnitelmien esittelyä ja kommentointia, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin
16.9. -29.9. pienryhmätyöskentelyä, ohjausta saatavilla
30.9. Toteutussuunnitelman reflektointi ja viimeistely, käytänteiden viimeistely, tavoitteiden tarkistus,
7.10. Harjoitusesitykset, projektin käytänteiden viimeistely
projekti 8.-13.10.
14.10. loppureflektointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mirja Kopran osuudessa toteutettava projekti tehdään yhteistyössä oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa. Opiskelijat hankkivat itse projektiinsa sopivan kumppanin.

Kansainvälisyys

Materiaali osittain.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu opetukseen, huolehtiin omien vastuidensa toteutumisesta ja reflektoi omaa oppimistaan esim. palautekeskustelussa.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu opetukseen ja/tai tekee annetut tehtävät puutteellisesti.

Siirry alkuun