Pedagoginen harjoittelu 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00EU05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 29.08.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 11.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Heini Kärkkäinen
- Petri Mäkiharju
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Janne Malinen
- Paavo Korpijaakko
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Annaleena Jämsä
- Markus Yli-Jokipii
- Tiina Kaukinen
Vastuuhenkilö
Mirja Kopra
Ryhmät
-
19MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on kykyä toimia osana työyhteisöä opetusharjoittelunsa aikana. Hän osaa reflektoida opetustaan yksilöllisesti, ohjaavan opettajan ja pienryhmätyöskentelyssä.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita toisen substanssin pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija suoriutuu oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Opiskelija syventää osaamistaan eri vaiheissa ja eri ikäisten oppijoiden ohjaajana. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytännöt ja perustella valintansa. Hän on perehtynyt jonkin muun substanssialan tai instrumentin pedagogiikkaan ja osaa yhdistää tietoa omaan opetukseensa.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen)
Opiskelija hallitsee alkeissävellysopintojen opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Opiskelija syventää osaamistaan eri instrumenttiryhmien oppilaiden sävellyksen opetuksessa. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytännöt ja perustella valintansa. Hän osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa hyvän harrastajakuoron/orkesterin taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisokuoron tai nuoriso-orkesterin johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien ja tyylilajien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kokoonpanoille. piskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä. Opiskelija tutustuu kokoonpanon pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja taiteellisen suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti ja osallistuu aktiivisesti praktikum 3-opintoihin. Hän suorittaa ohjaavan opettajan laatimat tehtävät ja reflektoi niitä pienryhmässä. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa opinnoissaan jo jonkin verran edistynyttä oppilasta lukuvuoden ajan sekä pientä opetusryhmää periodiluonteisesti. Hän seuraa jonkun muun instrumentin opetusharjoittelijoiden ja opettajien opetusta oman ohjaavan opettajansa laatiman suunnitelman mukaisesti sekä osallistuu pedagogiseen keskusteluun.
Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka):
Opetusharjoittelu taiteen perusopetuksen syventävän tason vaatimusten mukaisesti oppilasryhmien kanssa lukuvuoden ajan parityöskentelynä. Erilaisten projektien toteuttaminen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen):
Säveltämisen ja sävellyttämisen opetuksen toteuttaminen eri ryhmillä harjoitusmusiikkioppilaitoksessa. Erilaisten projektien toteuttaminen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Työskentely lapsikuoron tai nuoriso-orkesterin kanssa.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Instrumenttipedagogiikka:
TAMK. Pääcampus, Pianolaboratorio (Hämeenpuisto). Online-ratkaisut.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Instrumenttipedagogiikka:
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Instrumenttipedagogiikka:
Ohjaavan opettajan palaute opetusharjoittelusta lukuvuoden aikana mittapuuna ammatilliseen opetustyöhön vaadittavan tason toteutuminen. Osallistuminen ja aktiivisuus Pedagogisen praktikumin suorittamisessa, Ohjatun havainnoinnin toteutuminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Seminaarityöskentely luokkatunneilla sekä työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Harjoittelu nuorisokuoron tai -orkesterin kanssa.
Instrumenttipedagogi:
Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää oman harkintansa mukaan toimintatavat ja käytänteet.
Opetusharjoittelu lukuvuoden ajan yhden harjoitusoppilaan kanssa, ryhmäopetuskokeiluja. Ohjaava opettaja seuraa opetusta ja antaa palautetta resursseiden mukaisesti.
Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija seuraa oman substanssialueensa ja muiden instrumenttien vaaditun tasoista opetusta.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogiikka:
Sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogiikka:
Opetusharjoittelua lukuvuoden ajan 26 x 60 min + tuntien valmistelu. Osallistuminen Pedagogiseen praktikumiin, Ohjatun havainnoinnin toteutus lukuvuoden aikana.
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogiikka:
Lukuvuoden ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Instrumenttipedagogiikka:
AHOT
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Instrumenttipedagogi:
Hyväksytty: Opiskelija on osoittanut pystyvänsä ohjaamaan harjoitusoppilasta ammatillisella tavalla ja saanut aikaa selvää edistymistä oppilaan kyvyssä hallita instrumenttia luontevalla otteella. Opetus on pohjannut musiikin ymmärtämisen lisäämiseen, eri tyylikausien erityispiirteiden avaamiseen ja taiteellisen toteutukseen kasvuun.
Hylätty: Opiskelija ei ole saanut harjoitusoppilaan instrumentinhallintataidoissa tai musiikillis - taiteellisen ymmärryksen lisäämisessä mitään edistystä aikaiseksi,