Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja myyntitiimin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP20-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 17.10.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Ikonen
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff

Vastuuhenkilö

Juha Ikonen

Ryhmät

  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään myynnin esimiehenä toimimiseen ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen työkaluja ja menetelmiä myyntiorganisaation johtamisessa
- tietää myynnin johtamiseen liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut
- osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyjiä
- osaa ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuuden hallinnan merkityksen
- osaa johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää crm-järjestelmiä.

Sisältö (OJ)

Mitä on myynnistä vastaavan esimiehen työ ja sen erityishaasteet?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin ja asiakkuuksien johtamisessa käytetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myyntityötä tukevia järjestelmiä. Hän tuntee henkilöstöjohtamiseen ja myyntiorganisaation johtamiseen liittyviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan myyntiorganisaation johtamiseen liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntityötä tukevia järjestelmiä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää myynnin esimiehenä toimimiseen liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa johtaa myyntiorganisaatiota ja asiakkuuksia soveltaen eri menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista haasteellisia johtamistilanteita ja valmentaa myyntitiimiä.

Aika ja paikka

Aloitusluento 5.9. kello 8.15 TAMKin pääkampuksella. Muut luennot aikataulun mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla tehdään itsearviointikooste, johon kootaan kaikkien tehtävien arviot, jotka puolestaan on saatu ryhmän muilta jäseniltä. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Maksimissaan kahden sivun mittaisen itsearviointikoosteen tulee käsittää:
-reflektion tunneilla käydyistä asioista ja siitä, mitä itse ottaa näistä käyttöönsä, miten niitä aikoo hyödyntää ja mitä uskoo näistä opeista hyötyvänsä
-soveltamisehdotuksia: miten näkee, että tunneilla käytyjä asioita voisi soveltaa joko jo olemassa olevalla työpaikallaan tai tulevalla työpaikallaan.
-arvion omasta työskentelystä sekä kurssin hyödyistä itselle.

Itsearviointikoosteen lisäksi opettajat arvioivat ryhmätyöt.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot kampuksella ja etänä. Etäluennoilla vaaditaan videoyhteys.
Ryhmäyöt ja henkilökohtaiset harjoitustehtävät.
Käytössämme on HubSpot.

Oppimateriaalit

Tässä eräitä vaihtoehtoja:
Bernard M.Bass: From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision (Google scholarissa)
Petri Parvinen: Myynnin psykologia, näin meille myydään
Mika D. Rubanovitch: Myyntikapina

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 6X4=24 tuntia
Ryhmätyöt 40 tuntia
Henkilökohtaiset harjoitustehtävät 16 tuntia
HubSpot ja siihen liittyvät ryhmätyöt 55 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli sinulla on oppimisvaikeuksia, ota yhteyttä luennoitsijoihin - löydämme sinulle varmasti parhaat tavat suoriutua annetuista tehtävistä.

Lisätehtäviä saatavana niitä kaipaaville.