Tutkimusmenetelmät ja tilastotiede (4op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FC36-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2021 - 30.11.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2021 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat, menetelmät ja tulevaisuuden haasteet
- osaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat, edellytykset ja menetelmät
- empiirinen tutkimus: tilastollinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet ja soveltaa niitä tutkimusprosessissa
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi ja osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät selkeästi
- osaa soveltaa erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä
HYLÄTTY
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita eikä osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä lopputenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi (0-5). Kurssin hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään kaikkien kurssitehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itseohjautuva verkkokurssi Moodlessa. Kirjallisuuteen tutustuminen, välitehtävät ja kirjalliset tehtävät.
Oppimateriaalit
- Heikkilä T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
- Hirsijärvi S, Remes P & Sajavaara P. (2015) Tutki ja kirjoita. 20. painos. Bookwell Oy, Porvoo.
- Tuomi J & Sarajärvi A (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Luentomateriaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op, joka tarkoittaa 108 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelman tiedot voivat täydentyä tarvittaessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tuntemus tutkimusprosessin vaiheista on hajanaista
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelija ei tiedä erilaisia aineistonkeruu ja -analysointimenetelmiä
- opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheet toteavalla tasolla
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet toteavalla tasolla
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmien perusteet toteavalla tasolla
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta toteavalla tasolla
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheet jäsennellysti
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen keskeiset elementit ja ymmärtää niiden erot soveltaen tietoaan jäsennellysti ammatillisessa kontekstissa
- opiskelija tuntee erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä ja ymmärtää niiden valinnan merkityksen tutkimusprosessissa
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta jäsennellysti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet laaja-alaisesti ja osaa arvioida erilaisia tutkimusmenetelmiä ammatillisessa kontekstissa
- opiskelija tuntee erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiät laaja-alaisesti sekä osaa arvioida ja perustella niihin liittyviä valintoja
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta jäsennellysti ja kriittisesti