Siirry suoraan sisältöön

Uudet viisasten kivet (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ72-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

05.01.2022 - 17.03.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 50

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Kylänen
  • Leila Kakko

Vastuuhenkilö

Leila Kakko

Ryhmät

  • 19MRESTO
    Restonomi, monimuotototeutus, syksy 2019

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.

Sisältö (OJ)

MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.

Aika ja paikka

Etäopetus, Teams

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti tiiminä verkossa to 17.3. klo 18-20.15. Estyneet tekevät yksilötentin EXAMissa erikseen sovittavana aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu 30% tiedonhankinta-/kirjallisuustehtävään (tentti) ja 70% kehittämisprojektiin (sis. myös osallistuminen ja aktiivisuus etäopetuksessa sekä itse- ja vertaisarviointi). Ennakkotehtävä arvioidaan Hyväksytty/Hylätty-asteikolla.

Arviointimenetelminä hyödynnetään opettajan arviointia, toimeksiantajan arviointi sekä itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tietäminen (termien käyttö, tiedonhaku ja hankitun tiedon ajantasaisuus, kirjallisuuden ymmärtäminen), tekeminen (soveltava osaaminen kehittämisen parissa) ja oleminen (aikataulutus- ja tiimityötaidot, yhteistyö asianosaisten kanssa, raportointi ja viestintä, itsensä johtaminen, muiden oppimisen tukeminen, oman toiminnan reflektointi).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson ideana on haastaa opiskelijaa toimialan aidon kehittämisen parissa. Opiskelija tunnistaa uusia viisasten kiviä mahdollisina ratkaisuvaihtoehtoina tunnistamiinsa kehittämistarpeisiin, suunnittelee ja toteuttaa ammattimaisen kehittämisprojektin ja raportoi sen sekä arvioi sen toteuttamista prosessin ja lopputuloksen kannalta.

Opintojakso rakentuu opiskelijatiimin valitseman kehittämisaiheen ja -projektin ympärille. Opiskelija saa opettajan ohjausta kehittämistyön eri vaiheissa. Opintojaksolla on opettajan toimesta hankittuja toimeksiantoja ja caseja (yrityksiltä, TKI-hankkeista), joihin voi tarttua, mutta opiskelija voi myös tuoda esim. omasta työyhteisöstään, työpaikaltaan tai alaltaan sopivan kehittämisaiheen ja koota tiimin sen ympärille.

Opintojaksoon kuuluu niin tiedonhankintaa (ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin sekä tulevaisuuden näkymiin perehtyminen ja toimintaympäristön mahdollisuuksien ja haasteiden tunnistaminen) kuin soveltavaa kehittämistyötä (nykytilan analysointi, kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja raportointi ja arviointi).

Opintojaksolla on sekä yksilönä itsenäisesti että opiskelijatiiminä ja pienryhmänä tehtäviä harjoituksia ja tehtäviä.

Oppimateriaalit

Opettajan opintojakson alkaessa osoittama materiaali, opiskelijan itsenäiseen tiedonhankintaan ja omiin ammatillisiin painotuksiin perustuva materiaali.

Kehittämistyö nojaa monipuolisesti erilaisten kehittämismenetelmien ja -työkalujen soveltamiseen, mm. palvelumuotoilu, ketterä ja kokeileva kehittäminen, laatujohtaminen, tulevaisuuksien tutkimus ja ennakointi sekä liiketoiminnan muotoilu, palvelukehitys ja konseptointi. Lisäksi valitun aihepiirin mukaan palveluliiketoiminta, ravitsemisala, toimitilapalvelut sekä puhtaanapitoala painottuvat eri tavoin, mutta asiakasnäkökulma ja liiketoiminnan ja prosessien kehittäminen ovat eri näkökulmista mukana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 270 h, joka jakautuu yhteisen etäopetuksen, itsenäisen työskentelyn ja tiimityönä tehtävän kehittämistehtävän välillä.
Kuormittavuudesta (samoin kuin arvioinnista) 70% tulee kehittämistehtävästä ja 30% kirjallisuudesta (valmistautuminen tenttiin ja ryhmätentti verkossa).

Ennakkotehtävään on hyvä varata n. 1-2 päivää vuodenvaihteessa. Opiskelijan tulee 10.1.2022 mennessä valita annetuista vaihtoehdoista yksi materiaali ja tutustua siihen, laatia yhden A4-sivun tiivistys ja valmistautua kertomaan avainasioista ensimmäisellä etäopetuskerralla 13.-15.1.2022.

Etäopetusta tästä kokonaisuudesta on (13.-15.1., 29.1., sekä 24.-26.2. ja tentti 17.3.) noin 30 h. Lisäksi voi olla erikseen sovittavaa tiimikohtaista ohjausta (1-4 h). Itsenäiseen materiaaliin tutustumiseen (mm. verkkotenttiin valmistautuminen ja kehittämistyötä tukevaan materiaaliin tutustuminen) on hyvä varata ainakin noin 50 h. Kehittämistyöhön jää näin ollen n. 160-170 h.

Sisällön jaksotus

Sisältö tarkentuu valittujen ja ehdotettujen kehittämisaiheiden myötä opintojakson alkaessa, mutta sitä pyritään informoimaan opiskelijoille tammikuun 2022 alussa.

Opintojaksolla opiskelija paneutuu oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin, hyödyntää tutkittua tietoa alan eteenpäin viemiseen sekä etsii tarvittaessa uutta tutkimustietoa valitsemaansa urapolkuun, aihepiiriin tai ammatillisiin tavoitteisiinsa tai taustayhteisönsä liiketoiminnan kehittämiseen liittyen.

Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä, jonka palautuksen takaraja on 10.1.2022. Opiskelija valitsee annetuista materiaalivaihtoehdoista yhden, tutustuu siihen ja laatii yhden sivun tiivistyksen sekä valmistautuu kertomaan lukemastaan pienryhmässä ensimmäisellä etäopetuskerralla.

Sisältö jakautuu yhteisiin etäopetustilaisuuksiin tammi- ja helmikuussa seuraavasti:
13.-15.1.2022 (torstaina opintojakson esittely ja kehittämisaiheiden valitseminen; perjantaina kehittämisideoiden ja -aihioiden valmistelu, projektin ja prosessin suunnittelu; luento tulevaisuusajattelusta ja -tutkimuksesta; lauantaina tiimityöskentely jatkuu ja kehittämistyö käynnistyy; ohjausta ja luento heikoista signaaleista ja erilaisista kehittämismenetelmistä), tarkempi aikataulu lukkarissa.
29.1.2022 (lauantaina ohjausta tiimeille kehittämisprojektiin liittyen)
24.-26.2.2022 (torstaina ja perjantaina raportin viimeistelyä ja tekstisisältöjen sekä kieli- ja ulkoasun ohjausta; perjantaina opponointia; lauantaina esityksiä ja opponointia)

Opintojakso auttaa vastaamaan kysymyksiin, kuten:
MITÄ mahdollisuuksia ala (ja naapurialat ja uudet innovatiivisetkin osaamisen yhdistelmät!) tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. Tarjotaan ahotointimahdollisuus, jossa tarkastellaan erikseen kehittämisosaamista (7 op) ja kirjallisuusosaamista (3 op).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan/ tiimin kehittämistyö nojaa joko opettajien hankkiman toimeksiannon ratkaisemiseen tai opiskelijan/ tiimin omavalintaisen mutta aidon kehittämisaiheen työstämiseen. On suositeltavaa hyödyntää oman työyhteisönsä kehittämistarpeita aihetta valitessaan ja johtaa niistä taustaorganisaatiota tai omia ammatillisia intressejä tukevia kehittämisideoita ja -ratkaisuja.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus keväällä 2022 etäopetuksena.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista kehittämistyöhön ja uusiin viisasten kiviin liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää menetelmiä tuetustikaan. Opiskelija ei osaa lainkaan vastata tehtävävaatimuksiin, tai jokin vaadituista tehtävistä puuttuu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa aihepiiriin ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia menetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin.
Opiskelija osaa toimia auttavasti tiimityönä tehtävän kehittämistyön parissa, esimerkiksi opettajan tai vertaisen tukemana.

Tasolla 1-2 opiskelija osaa puutteellisesti vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa määritellä kehittämiseen ja valitsemaansa aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida kehittämisprojektin.
Opiskelija osaa soveltaa sopivia menetelmiä itsenäisesti ja tiiminä.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös tiimin toimintaan.

Tasolla 3-4 opiskelija osaa pääosin vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprojektin tavoitteiden edellyttämällä tavalla sekä arvioida ja reflektoida tuloksia ja prosessia.
Opiskelija ymmärtää menetelmien, teorian ja tutkitun tiedon merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija osaa paitsi soveltaa sopivia menetelmiä ja arvioida niiden sopivuutta sekä tarvittaessa myös luovasti yhdistellä eri työkaluja.
Opiskelija toimii esimerkillisen vastuullisesti ja sitoutuneesti projektia toteutettaessa.
Opiskelija tukee tiimijäsentensä oppimista omalla panoksellaan.

Tasolla 5 opiskelija osaa huomattavasti keskimääräistä paremmin vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.