Liiketoiminnan analysointi ja muutosvalmius I (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE43-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Liiketalous Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Tämän opintojakson myötä päästään analysoimaan liiketoiminnan senhetkistä tilaa ja suunnittelemaan tarvittavia muutoksia.
Opiskelija osaa
- tunnistaa liiketoiminnan ongelmatilanteita ja nähdä uusia mahdollisuuksia.
- etsiä tapoja analysoida tilanteita ja tulkita niitä.
- suunnitella ja toteuttaa muutosprosesseja tarpeen mukaan.
Sisältö (OJ)
Miten tunnistaa liiketoiminnan tilanne?
Mitä keinoja on käytettävissä tilanteiden analysoimiseksi ja tulkitsemiseksi?
Miten tarvittavat muutokset suunnitellaan ja toteutetaan perustellusti?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija löytää kapea-alaisesti seikkoja, joiden perusteella liiketoiminnan tilaa voi analysoida. Hän osaa käyttää tavallisimpia analysoinnin keinoja ja etsiä apua ulkopuolisilta. Hän pystyy suunnittelemaan alustavia muutosesityksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa liiketoiminnasta tilanteita, joiden tutkimiseen siinä hetkessä kannattaa paneutua. Hän osaa löytää keinot hankkia tietoa, analysoida ja tulkita tilanteita. Hän pystyy tekemään muutosehdotuksia ja viemään tarpeen mukaan jotain niistä käytäntöön. Hän on oppinut uutta liiketoiminnasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa liiketoiminnasta tilanteet, joiden tutkimiseen siinä hetkessä kannattaa paneutua. Hän osaa löytää keinot hankkia niistä tietoa niin kattavasti, että analysointi ja tulkinta on uskottavaa. Hän pystyy tekemään suunnitelmat havaittuihin epäkohtiin puuttumiseksi, perustelemaan ne ja viemään ne rohkeasti käytäntöön mahdollisuuksien mukaan. Hän on oppinut uutta liiketoiminnasta ja osoittaa halunsa uudistaa sitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelija ei osaa validisti perustella liiketoiminnan tilasta esittämiään mielipiteitä eikä suunnitella muutoksia tilanteiden korjaamiseksi.
Aika ja paikka
Aikataulu on Pakissa/Pepissä/lukkarikoneessa; lähipäivät ovat yleensä maakunnassa, tarkempi info Moodlessa ja muissa viestintäkanavissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet on kuvattu opetussuunnitelmassa. Ne tarkentuvat etätehtäväkohtaisesti ja ovat luettavissa tehtävänannoista Moodlessa.
Arviointi perustuu näyttöihin, joista osa on kirjallisia (Moodleen palautettavia), osa lähitapaamisissa osoitettuja (rakentava osallistuminen keskusteluun).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
tiimippiminen, dialogi, tiimivalmentaminen, kehityskeskustelut, luennot, klinikat, työpajat, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt, esitykset, tentit, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja -vinkit ovat esillä Moodlessa. Pääsääntöisesti materiaali on saatavilla Tampereen korkeakoulujen kirjastojen kautta tai muualta verkosta. Opettajien, opiskelijoiden ja vierailijoiden esitysmateriaali on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työ pyritään jakamaan tasaisesti lukukauden ajalle. Kuormaa tasataan ennen lukukauden alkua suoritettavin orientoivin tehtävin, mikä voi olla esimerkiksi aihealueeseen perehtymistä kirjallisuuden avulla.
Sisällön jaksotus
Moduulin perusrakenne on
- ennakkotehtävä
- lähipäivät 1/5
- etätehtävät
- lähipäivät 2/5
- etätehtävät
- lähipäivät 3/5
- etätehtävät
- lähipäivät 4/5
- etätehtävät
- lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voi neuvotella vastuuvalmentajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitukset ja tehtävät saa yhdistää omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen. Pyritään pitämään opinnot työelämälähtöisinä ja mahdollisimman aitoina ja siten työelämää kehittävinä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moduulien opintojaksot integroidaan toisiinsa mahdollisimman luontevasti, siksi niihin liittyviä tehtävistä ei aina voi irrottaa osia opintojaksorajauksin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.