Siirry suoraan sisältöön

B2B-asiakassuhteen rakentaminen ja ratkaisujen myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ93-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 22.08.2022

Ajoitus

19.08.2022 - 04.12.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Jokinen
  • Teppo Yrjönkoski

Vastuuhenkilö

Teppo Yrjönkoski

Ryhmät

  • 20ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla keskitytään B2B-myyntiin, jossa näkökulma on ratkaisujen löytämisessä asiakkaan liiketoimintaa edistämään, ja myyntityötä tukeviin järjestelmiin.


Opiskelija osaa
- rakentaa ratkaisuja, jotka parantavat asiakkaan liiketoimintaa
- tunnistaa omat vahvuutensa ratkaisumyynnissä
- ottaa huomioon kokonaisvaltaisen asiakkuudenhallinnan merkityksen
- johtaa asiakkuuksia tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen ja hyödyntää CRM-järjestelmiä.

Sisältö (OJ)

Miten tutustun ja ymmärrän asiakkaan liiketoimintaa?
Miten kehitän osaamistani ratkaisumyyjänä?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin johtamisessa käytetään?
Miten eri CRM-järjestelmiä voi hyödyntää asiakkuuksien johtamisessa?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. ja 2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää ratkaisumyyntiin ja asiakkuuden hallintaan liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla oppimaansa käytäntöön. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee ratkaisumyyntiin ja asiakkuuden hallintaan liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön tilanteita ja perustella ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa ratkaisumyyntiin ja asiakkuuden hallintaan liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön tilanteita. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

26.08.2022 09.00 - 12.00 H1-25
23.09.2022 12.00 - 14.00 B3-27
27.10.2022 08.00 - 11.00 ZOOM/Etäopetus
10.11.2022 17.00 - 19.00 ZOOM/Etäopetus
25.11.2022 15.00 - 17.00 ZOOM/Etäopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Yksilötehtävän DL on 3.10. klo 22:00. Myöhästynyt palautus laskee arvosanaa yhdellä numerolla. Yksilötehtävä on viimeistään palautettava 4.12. klo 22:00 mennessä.
Tämän jälkeen (4.12.) yksilötehtävän palautuksia ei oteta enää vastaan.

Case ryhmätehtävän DL on 24.11. klo 22:00.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä 0-5 (painotus 40%)
Case (ryhmätehtävä) 0-5 (painotus 60%)

Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit näkyvät Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäistä opiskelua
Tiimioppiminen
Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyöt ja -tehtävät

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit julkaistaan kurssin moodlessa.

Kurssikirja:
Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas (Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021. (saatavana myös e-kirjana)

Suositeltava kirjallisuus:
Saarijärvi, H & Puustinen, P.. 2020. Strategiana asiakaskokemus. (saatavana myös e-kirjana)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5x27h

Sisällön jaksotus

Miten kehitän osaamistani ratkaisumyyjänä?
Mitä työkaluja ja järjestelmiä myynnin johtamisessa käytetään?
Miten eri CRM-järjestelmiä voi hyödyntää asiakkuuksien johtamisessa?
- yksilötehtävä
Miten tutustun ja ymmärrän asiakkaan liiketoimintaa?
- CASE ryhmätehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen arvioitavan näytön avulla (osaamiseen perustuva).

Opiskelijan on haettava hyväksilukua HyväHotin kautta (Pakki) viimeistään 19.8.2022.
Kurssin opettajat käsittelevät hakemukset ja jos hakemus hyväksytään, niin arvioitava näyttö annetaan 24.8. keskiviikkona klo 17:00-19:00.

Arvioitavan näytön toteutustapa ilmoitetaan hakijalle hakemuksen käsittelyn jälkeen.
Arviointiasteikko on 0-5.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Osa kurssilla käytettävistä oppimateriaaleista kansainvälisiä (englanniksi).