Siirry suoraan sisältöön

Myynnin kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP06-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.01.2022 - 23.02.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sami Kalliokoski
  • Pietro Albanese
  • Salla Nieminen
  • Anu Kallionpää

Vastuuhenkilö

Pietro Albanese

Ryhmät

  • 21LIKO5b
    Liiketalous 2021, nuoret valmennusryhmä 5b
  • 21LIKO2
    Liiketalous 2021, nuoret valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana markkinoinnissa keskitytään asiakassuhteiden hoitamiseen ja kehittämiseen. Opitaan myös logistiikan rooli ja merkitys yrityksen kannattavalle toiminnalle. Opiskelija perehtyy yrityksen kehittämiseen ja kansainvälistymiseen ja saa valmiuksia tällaisissa yrityksen kasvutilanteissa vaikuttavien tekijöiden huomioimiseen ja ymmärtämiseen.

MARKKINOINTI 2 op
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden hallinnan merkityksen liiketoiminnassa
- on tutustunut brändin ja imagon rakentamisen perusteisiin
- ymmärtää ostokäyttäytymisen takana olevia motiiveja
- osaa tarkastella organisaation markkinointia kokonaisuutena.

LOGISTIIKKA 1 op
Opiskelija
- tietää miten logistinen ketju toimii
- ymmärtää mitä tehtäviä kuuluu hankintoihin, varastonhallintaan sekä kuljetustenhallintaan.

KANSAINVÄLISTYMINEN 2 2 op
Opiskelija
- osaa hakea markkinatietoa kohdemarkkinoista
- osaa analysoida yrityksen kansainvälistymisen syitä ja edellytyksiä
- osaa analysoida kohdemaan makroympäristöä.

Sisältö (OJ)

MARKKINOINTI
Miksi asiakkuuksien ylläpito ja rakentaminen on yritykselle tärkeää?
Mitä yrityksen brändin rakentamiseen kuuluu?
Mitä syitä asiakkaiden ostokäyttäytymisen takana on?

LOGISTIIKKA
Mikä on logistiikan merkitys yrityksen liiketoiminnassa?
Mistä logistiikka koostuu?
Miten hankinta ja myynti pitäisi tasapainottaa?

KANSAINVÄLISTYMINEN 2
Minkälaisia strategioita tulee tehdä kansainvälistymispäätökseen liittyen?
Miten kansainvälinen liiketoiminta käynnistetään ja miten sitä kehitetään?
Miten kansainvälistymisessä tarvittavaa markkinatietoa hankitaan?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteet tyydyttävällä tavalla.

LOGISTIIKKA
Opiskelija tietää logistiikan perustehtävät tyydyttävällä tavalla.

KANSAINVÄLISTYMINEN 2
Opiskelija tietää kansainvälistymisen prosessin pääperiaatteet ja on osallistunut yrityksen kansainvälisyyteen liittyvän toimeksiannon suorittamiseen tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteet kattavasti.

LOGISTIIKKA
Opiskelija tuntee logistiikan perusteet kattavasti sekä osaa ymmärtää logistiikan merkityksen yrityksen liiketoiminnassa.

KANSAINVÄLISTYMINEN 2
Opiskelija tuntee yrityksen kansainvälisyyteen liittyvät sisällöt ja teemat ja kykenee täten osallistumaan kansainvälistymiseen liittyvän toimeksiannon tekemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteita eri tilanteissa.

LOGISTIIKKA
Opiskelija osaa suunnitella yrityksen toimitusketjun sekä osaa soveltaa yrityksen logistiikkaa eri tilanteissa.

KANSAINVÄLISTYMINEN 2
Opiskelija hallitsee yrityksen kansainvälisyyteen liittyvät sisällöt ja teemat ja kykenee täten laatimaan monipuolisen analyysin kansainvälistymistä harkitsevalle yritykselle.

Aika ja paikka

KANSAINVÄLISTYMINEN: Katso lukkarista

MARKKINOINTI: Ensimmäinen luento kaikille yhteinen (online). Tämän jälkeen 3 opetuskertaa kampuksella maalis- ja huhtikuun aikana ryhmien aikataulujen mukaisesti.

LOGISTIIKKA: Katso lukkarista

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

KANSAINVÄLISTYMINEN: Luennon viimeisellä kerralla (vain 1,5 tuntia) annettujen aikataulujen perusteella

MARKKINOINTI: Lopputyön palautus 29.4. mennessä (lisäinfoa kurssilla). Muiden tehtävien palautuspäivämääristä tiedotetaan kurssin aikana.

LOGISTIIKKA: Harjoitustöiden aikatauluinfo ensimmäisellä luentokerralla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KANSAINVÄLISTYMINEN: Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen sekä moodletentin suorittamista hyväksytysti

MARKKINOINTI: Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen sekä annettujen tehtävien suorittamista hyväksytysti ja ajallaan. Arviointi perustuu ryhmätehtävään sekä lopputyöhön.

LOGISTIIKKA: Arviointi käydään läpi ensimmäisellä luennolla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

KANSAINVÄLISTYMINEN: Luennot, casen analyysit

MARKKINOINTI: Luennot, dialogi, tiimioppiminen, harjoitukset ja tehtävät.

LOGISTIIKKA: Luennot, harjoitus- ja tuntitehtävät ja ryhmätyö

Oppimateriaalit

KANSAINVÄLISTYMINEN: Opiskelumateriaalia jaetaan kurssin Moodle-sivulla.

MARKKINOINTI: Opiskelumateriaalia jaetaan kurssin Moodle-sivulla.

LOGISTIIKKA: Opiskelumateriaalia jaetaan kurssin Moodle-sivulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KANSAINVÄLISTYMINEN: 2 op = n. 53 h opiskelijan työtä. Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut moodletentin hyväksytysti

MARKKINOINTI: 2 op = n. 53 h opiskelijan työtä. Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija on osallistunut opetukseen ja palauttanut lopputyön, kurssin ryhmätehtävän sekä muut annetut tehtävät hyväksytysti annettuihin päivämääriin mennessä.

LOGISTIIKKA:1 op. Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija on osallistunut opetukseen ja palauttanut annetut tehtävät hyväksytysti annettuihin päivämääriin mennessä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteet tyydyttävällä tavalla.

LOGISTIIKKA
Opiskelija tietää logistiikan perustehtävät tyydyttävällä tavalla.

KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelija tietää kansainvälistymisen prosessin pääperiaatteet ja on osallistunut yrityksen kansainvälisyyteen liittyvän toimeksiannon suorittamiseen tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteet kattavasti.

LOGISTIIKKA
Opiskelija tuntee logistiikan perusteet kattavasti sekä osaa ymmärtää logistiikan merkityksen yrityksen liiketoiminnassa.

KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelija tuntee yrityksen kansainvälisyyteen liittyvät sisällöt ja teemat ja kykenee täten osallistumaan kansainvälistymiseen liittyvän toimeksiannon tekemiseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa asiakkuuksien ylläpidon ja rakentamisen, brändin rakentamisen sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteita eri tilanteissa.

LOGISTIIKKA
Opiskelija osaa suunnitella yrityksen toimitusketjun sekä osaa soveltaa yrityksen logistiikkaa eri tilanteissa.

KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelija hallitsee yrityksen kansainvälisyyteen liittyvät sisällöt ja teemat ja kykenee täten laatimaan monipuolisen analyysin kansainvälistymistä harkitsevalle yritykselle.