Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja markkinointiviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hanna Saraketo
  • Mari Stenvall

Vastuuhenkilö

Mari Stenvall

Ryhmät

  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja ostokäyttäytymisen perusteisiin sekä sovelletaan niitä tuote- ja pavelukehityksessä.

Opiskelija osaa
- markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet,
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana liiketoimintaa,
- tehdä markkinointiviestintää ja tuntee markkinointikanavien toimintatapoja,
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot.

Sisältö (OJ)

Mitä tarkoittavat markkinointiviestinnässä mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, tiedotus ja julkisuudessa toimiminen?
Miten käytetään eri markkinointi- ja tiedotuskanavia ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat?
Miten mediat toimivat ja miten niitä voi hyödyntää markkinointiviestinnässä?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteitä?
Miksi asiakas ostaa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on osittain tunnistanut markkinointiviestinnän muotoja ja niiden käytäntöyhteyttä. Lähdemateriaalin käyttö ja teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän muodot, mutta yhteys tuote- tai palvelukehitysprosessiin voisi olla aktiivisempi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Lähdemateriaalia voisi käyttää monipuolisemmin ja hyödyntää enemmän oppimistehtävissä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tunnistaa markkinointiviestinnän muodot ja osaa hyödyntää niitä yritystoiminnassa. Hän ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Opiskelija on myös tutustunut monipuolisesti lähdemateriaaliin ja hyödyntänyt sitä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä tammikuun alussa
Kontaktipäivät Lukkarikoneessa/Pakissa (2 pv/kk, joista yleensä toinen päivä näiden kurssien parissa).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Alustavasti
helmikuun kontaktipäivillä kirjatentti
maaliskuun tai huhtikuun kontaktipäivillä ns. hullu tentti markkinointiviestinnästä ym.
joka lähipäivillä näyttöjä tiimi kerrallaan; toukokuussa loppunäytöt
Uusinnat sopimuksen mukaan, mahdollisimman pian, viimeistään vuoden kuluessa (tutkintosääntö).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmin, tehtäväkohtaisesti Moodlessa tehtävänantojen yhteydessä sisältäen seuraavia:
Projektityöskentely tiimissä - itse- ja vertaisarviointi
Tentit ja näytöt
Tehtävät ohjeiden mukaisesti
Alustukset ohjeiden mukaisesti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kevään 2022 moduuli kokoaa yhteen opintojaksot Markkinointi ja markkinointiviestintä, Palvelumuotoilu ja Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät. Toteutus on integroitu.

Kontaktipäivät 2 pv/kk, joiden aikana orientoidutaan, kirkastetaan ajatuksia ja selvennetään oppeja, motivoidutaan sekä hankitaan ja jaetaan osaamista yhdessä.
Etäjaksot, joiden aikana tehdään tehtäviä yhdessä ja erikseen. Tehtävät edellyttävät tiedonhankintaa kirjallisuudesta, verkkolähteistä, haastatteluista yms., työstämistä, käytäntöön vientiä ja analysointia.
Perustana on tiimioppiminen. Valmentajat, opettajat ja asiantuntijat auttavat oppimaan.

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Pelin, R. Projektinhallinnan käsikirja.
Muu teemojen mukainen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
3 opintojaksoa x 5 op x 27 h = 405 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja oppimistavoitteet
Projektin suunnittelu, toteutus, raportointi
Opitun näyttäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava etukäteen valmentajatiimin kanssa. Ehdotus on tuotava valmentajatiimille ajoissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustehtäviin kuuluu työelämälähtöinen projekti, jonka opiskelijatiimit hankkivat itsenäisesti.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole antanut panostaan projektin suunnitteluun, toteutukseen tai raportointiin. Hän ei ole palautteesta huolimatta toiminut dynamiikkaa edistävästi. Hän ei ole kytkenyt projektityötä markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilun menetelmiin. Hänen panoksensa kontaktipäivissä on ollut huomaamaton.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät. Hän on työskennellyt projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, mutta hänen panoksensa on ollut vähäinen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät hyvin. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät erinomaisesti. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.