Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ67-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 01.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Wilska
Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
21ALITA
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Opintojakso
3H00DZ67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.

Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua

Sisältö (Opintojakso)

Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

Toteutus alkaa tammikuussa, mutta ensimmäinen kontaktipäivä pidetään helmikuussa. Kurssi kestää toukokuulle asti. Kontaktipäivät pyritään pitämään lähiopetuksena, mutta tämän lisäksi etävalmennuksia järjestetään Zoomin kautta. Näiden aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Palvelumuotoilu (moodletentti) 10.-13.2.
Palvelumuotoilu uusintatentti 24.-27.2.
Tuotteistamisen moodletentti 19.5. klo 14:00-16:00 (auki)
Tuottestamisen uusintatentti 31.5. klo 17:00-19:00 (auki)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tentti (yksilö), painotus 20%
Palvelumuotoilu case (ryhmä), painotus 60%
Tuotteistaminen (tentti), painotus 20%

Arviointiasteikko on 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
The Lean Service Creation Handbook (Futurice)

Täydentyy ja lopulliset tiedot julkaistaan kurssin moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%

Sisällön jaksotus

Palvelumuotoilu 4 op.(tammi-huhti)
Tuotteistaminen 1 op. (toukokuu)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.

Siirry alkuun