Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DZ67-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 01.06.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Wilska
- Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
21ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö (OJ)
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Toteutus alkaa tammikuussa, mutta ensimmäinen kontaktipäivä pidetään helmikuussa. Kurssi kestää toukokuulle asti. Kontaktipäivät pyritään pitämään lähiopetuksena, mutta tämän lisäksi etävalmennuksia järjestetään Zoomin kautta. Näiden aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Palvelumuotoilu (moodletentti) 10.-13.2.
Palvelumuotoilu uusintatentti 24.-27.2.
Tuotteistamisen moodletentti 19.5. klo 14:00-16:00 (auki)
Tuottestamisen uusintatentti 31.5. klo 17:00-19:00 (auki)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tentti (yksilö), painotus 20%
Palvelumuotoilu case (ryhmä), painotus 60%
Tuotteistaminen (tentti), painotus 20%
Arviointiasteikko on 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
The Lean Service Creation Handbook (Futurice)
Täydentyy ja lopulliset tiedot julkaistaan kurssin moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%
Sisällön jaksotus
Palvelumuotoilu 4 op.(tammi-huhti)
Tuotteistaminen 1 op. (toukokuu)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.