Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Piia Roos
- Opintojakso
- 7S00EL46
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
7S00EL46-3009 / 21AVOSOVAKA syksy 2021
AIKATAULU / KASVATUS
1. pe 27.8. klo 15.45–17.15 aloitus (kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus) ZOOM
2. pe 10.9. klo 15.45–18.45 motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku) ZOOM
3. la 25.9. klo 12.30-15.30 oppimiskäsitykset, kasvatustyylit (elämänjana) LÄHI
4. pe 12.11. klo 15.45–18.45 elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, vuorovaikutuksen merkitys (lukupiiri) ZOOM
tehtävät: lukupiiri (hyv/täyd), haastattelu (hyv/täyd), elämänjana (hyv/täyd), oppimispäiväkirja (arviointi 1-5)
AIKATAULU / ERKKA
1. pe 27.8. klo 17.15–18.45 aloitus (opintojakson sisältö, oppimistehtävän ohjeistus, arvolähtökohdat, eettiset periaatteet) ZOOM
2. pe 10.9. klo 14–15.30 oppimistehtävän työstämistä ZOOM
3. pe 8.10 klo 15.45-18.45 erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus LÄHI
4. PE 10.12. klo 14–18.45 oppimistehtävien purku ZOOM
Tehtävä: ryhmätyö / yhteen erityisen tuen ryhmään perehtyminen, raportti ja suullinen esitys (1-5)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatus:
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3
Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)
Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi-/etäopetus: luennot, ryhmätyöt
KASVATUS
Itsenäinen työskentely: lukupiiri, elämänjana tehtävä, haastattelutehtävä, oppimispäiväkirja
ERITYISPEDAGOGIIKKA
ryhmätyö
Oppimateriaalit
Kasvatus:
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset => lukupiiri -kirja
Oppimispäiväkirjan tukena yksi seuraavista:
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelutaidot ja oppiminen.
- Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus.
- Helenius, A. & Lummelahti, L. 2017. Varhaiskasvatus -perusteita
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot -alle 3-vuotiaiden pedagogiikka.
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole