Skip to main content

Competences of Special Education (5 cr)

Code: 7S00EL46-3009

General information


Enrolment period
02.07.2021 - 30.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Open University of Applied Sciences
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Open University of Applied Sciences
Teachers
Piia Roos
Course
7S00EL46

Objectives (course unit)

- can identify the key factors that influence individual growth and learning
- can describe the main concepts, approaches and theories in education
- understands the importance of thinking, will, motivation and emotions in learning and is able to
apply this knowledge to support growth and learning
- recognizes one’s own strengths and development challenges as a educator /pedagogy and develops educational awareness
- can define underlying values, ethical principles and significance of special education at individual, community and social level
- can explain special support needs, assessment methods, support measures
and principles of eco-cultural and multi-professional special education
- can structure the principles of special education, phenomena, supportive activities and the role of social worker in different phases of life

Content (course unit)

Education:
- educational awareness and knowledge as concepts and phenomena
- I as an educator
- education and authority
- different concepts of learning
- the influencing factors of learning, motivation and belief, and support for learning
Special Education:
- approaches and basic concepts of special education, as well as human perception, human dignity, self-determination, participation, segregation, integration, inclusion
- socio-emotional difficulties, neuropsychiatric disorders, language disorders, learning difficulties, supportive and compensatory methods of communication, self-esteem, peer support, eco-culture,
multi-professional network in special education
- An own implementation of ECEC special education, where content focuses on ECEC and day care environment. Supporting child's development and learning, identifying the need for support and providing targeted support are essential. Special education in ECEC focuses on support for child development and learning.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Can identify and define phenomena related to the field and basic concepts and theory. The relationship to knowledge is largely telling and descriptive.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

To structure relationships between phenomena and concepts in the field. Can apply concepts and theory in a structured way. Has a reflection of his / her experiences and views in relation to theory and professional skills. Relationship to knowledge self-extract, problematization involved.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Abandoned Student's Learning Objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.

Location and time

7S00EL46-3009 / 21AVOSOVAKA syksy 2021

AIKATAULU / KASVATUS

1. pe 27.8. klo 15.45–17.15 aloitus (kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus) ZOOM
2. pe 10.9. klo 15.45–18.45 motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku) ZOOM
3. la 25.9. klo 12.30-15.30 oppimiskäsitykset, kasvatustyylit (elämänjana) LÄHI
4. pe 12.11. klo 15.45–18.45 elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, vuorovaikutuksen merkitys (lukupiiri) ZOOM

tehtävät: lukupiiri (hyv/täyd), haastattelu (hyv/täyd), elämänjana (hyv/täyd), oppimispäiväkirja (arviointi 1-5)

AIKATAULU / ERKKA

1. pe 27.8. klo 17.15–18.45 aloitus (opintojakson sisältö, oppimistehtävän ohjeistus, arvolähtökohdat, eettiset periaatteet) ZOOM
2. pe 10.9. klo 14–15.30 oppimistehtävän työstämistä ZOOM
3. pe 8.10 klo 15.45-18.45 erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus LÄHI
4. PE 10.12. klo 14–18.45 oppimistehtävien purku ZOOM

Tehtävä: ryhmätyö / yhteen erityisen tuen ryhmään perehtyminen, raportti ja suullinen esitys (1-5)

Assessment methods and criteria

Kasvatus:
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3

Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)

Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähi-/etäopetus: luennot, ryhmätyöt
KASVATUS
Itsenäinen työskentely: lukupiiri, elämänjana tehtävä, haastattelutehtävä, oppimispäiväkirja
ERITYISPEDAGOGIIKKA
ryhmätyö

Learning materials

Kasvatus:

Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset => lukupiiri -kirja

Oppimispäiväkirjan tukena yksi seuraavista:
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelutaidot ja oppiminen.
- Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus.
- Helenius, A. & Lummelahti, L. 2017. Varhaiskasvatus -perusteita
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot -alle 3-vuotiaiden pedagogiikka.


Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus

Student workload

Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h

Completion alternatives

Ei ole

Go back to top of page