Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ER46-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 29.08.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 06.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Jari Salmela
- Janne Malinen
- Pekka Ahonen
- Kalle Elkomaa
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on sellaiset säestyssoittimen soittamisen ja vapaan säestyksen perusvalmiudet, että hän pystyy toimimaan musiikkipedagogin työhön sisältyvissä säestystehtävissä. Kitaraa ja harmonikkaa pääinstrumenttinaan soittavilla on mahdollisuus opiskella opintojakso omalla pääinstrumentillaan. Muuta soitinta tai laulua pääinstrumenttina opiskelevilla instrumenttina on piano
Jos opiskelijalla on aiemmin hankittua vapaan säestyksen osaamista, hänellä on mahdollisuus antaa siitä näyttö. Näytön perusteella opiskelija voi saada omasta lähtötasostaan etenevää vapaan säestyksen opetusta. Tällöin vapaan säestyksen opinnot kirjataan suorituksena tämän opintojakson tilalle.
Sisältö (OJ)
säestyssoittimen soittamisen perustekniikka
- tutustuminen klassisen musiikin soittamiseen
- tutustuminen nuoteista säestämiseen
- vapautuminen nuottikuvaan sidotusta soittamisesta
- säestäminen reaalisointumerkeistä
- yksinkertaisen melodian soinnuttaminen
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimusia
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on mahdollista toteuttaa englannin kielellä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on edistynyt instrumentin hallinnan perusteissa. Taidon hyödyntäminen pedagogisessa työssä jää vajavaiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on edistynyt lähtötasoonsa nähden hyvin. Opiskelija pystyy hyödyntämään säestyssoitinta pedagogin työssään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut lähtötasoonsa nähden erinomaista edistymistä instrumentin hallinnassa. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikin eri tyylejä vapautuneella soittimen hallinnalla.
Aika ja paikka
1 lukuvuosi, tunnit sovitaan opettajan kanssa syyslukukauden alussa. Ryhmäopetuksen aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiivisuuteen kontaktiopetuksessa ja henkilökohtaisessa harjoittelussa, sekä lukuvuoden aikana saavutettujen taitojen hallintaan kunkin opiskelijan lähtötaso huomioon ottaen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilöopetus 30 min/viikko. Jos opiskelija haluaa valita vapaaseen säestykseen painottuvan opetuksen, on opetus ryhmäopetusta 60 min/viikko.
Oppimateriaalit
Valitaan opiskelijakohtaisesti opiskelijan lähtötason mukaan Päämääränä on kehittää opiskelijan taitoja pianon hyödyntämiseen sivuinstrumenttina oman muusikon ja pedagogin työnsä tukena. Materiaalina käytetään teknisiä harjoituksia, pianomusiikkia monipuolisesti eri tyylikausilta, vapaan säestyksen materiaaleja sekä oman pääinstrumentin säestysten harjoittamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta 30 min/viikko, omaa harjoittelua opiskelijan omien aikaresurssien puitteissa. Mikäli opiskelija valitsee vapaaseen säestykseen painottuvat opinnot, on ryhmätunnin pituus 60 min/viikko.
Sisällön jaksotus
Opiskelijalähtöisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
---
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut kontaktiopetukseen riittävässä määrin, eikä ole edistynyt säestysinstrumentin opiskelussa lainkaan.Valmiuksia pianon hyödyntämiseen omassa muusikon ja pedagogin työssä ei ole..
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on jossain määrin saavuttanut edistymistä, mutta taitojen hyödyntäminen käytännön pedagogisessa työssä ja muusikkona on vielä vaikeaa. Opiskelija on kuitenkin saanut tietoa ja ymmärrystä taitojen kehittämiseen jatkossa oman työskentelyn kautta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on edistynyt kohtuullisesti pianonsoitossa ja kykenee riittävässä määrin hyödyntämään instrumenttia omassa toiminnassaan muusikkona ja pedagogina. Soitossa on sävyjen hallintaa ja eri tyylit välittyvät tulkinnoissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osoittanut merkittävää edistymistä pianonsoiton hallinnassa ja kykenee hyödyntämään instrumenttia muusikkona tai oman pedagogisen toimintansa tukena. Soitossa on teknistä hallintaa sekä taiteellisuutta. Eri tyylikaudet välittyvät tulkinnoissa hyvin.