Skip to main content

Accompaniment Instrument as a Tool of Music Pedagogy (5 cr)

Code: 2X00ER46-3004

General information


Enrolment period
10.06.2019 - 29.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 06.05.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Music
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Culture and Arts, Music
Teachers
Janne Malinen
Jari Salmela
Pekka Ahonen
Kalle Elkomaa
Person in charge
Jari Salmela
Course
2X00ER46

Objectives (course unit)

Students will have acquired such skills in playing an accompanying instrument and in providing accompaniment extempore that they can function in accompaniment tasks included in the work of the music pedagogue. Students having guitar or harmonica as their main instrument may take the course on that instrument. Student having some other instrument or singing as their main instrument will take the course on the piano.

Students already posessing skills in accompanying extempore will have an opportunity to demonstrate this.
As a result of this test students will be able to receive instruction in accompanying extempore progressing from their own level. In such cases studies in accompanying extempore will be registered as studies taken in place of this course.

Content (course unit)

Basic technique in playing an accompaniment instrument
- introduction to playing classical music
-introduction to accompanying from written musical notation
-breaking free from playing confined to musical notation.
-accompanying from written chord notations
-providing accompaniment to a simple melody.

Prerequisites (course unit)

Prior knowledge is not required

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Satisfactory ( 1-2)
The student has progressed in the basics of mastering the instrument. Utilizing this skill in pedagogical work remains deficient.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Good (3-4)
The student has progressed well given his/her initial proficiency. The student is able to utilize the accompaniment instrument in pedagogical work.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Excellent
In view of his/her initial level, the student`s progress has been excellent in mastery of the instrument.
The student is able to express different musical styles with liberated mastery of the instrument.

Location and time

1 lukuvuosi, tunnit sovitaan opettajan kanssa syyslukukauden alussa. Ryhmäopetuksen aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu aktiivisuuteen kontaktiopetuksessa ja henkilökohtaisessa harjoittelussa, sekä lukuvuoden aikana saavutettujen taitojen hallintaan kunkin opiskelijan lähtötaso huomioon ottaen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Yksilöopetus 30 min/viikko. Jos opiskelija haluaa valita vapaaseen säestykseen painottuvan opetuksen, on opetus ryhmäopetusta 60 min/viikko.

Learning materials

Valitaan opiskelijakohtaisesti opiskelijan lähtötason mukaan Päämääränä on kehittää opiskelijan taitoja pianon hyödyntämiseen sivuinstrumenttina oman muusikon ja pedagogin työnsä tukena. Materiaalina käytetään teknisiä harjoituksia, pianomusiikkia monipuolisesti eri tyylikausilta, vapaan säestyksen materiaaleja sekä oman pääinstrumentin säestysten harjoittamista.

Student workload

Kontaktiopetusta 30 min/viikko, omaa harjoittelua opiskelijan omien aikaresurssien puitteissa. Mikäli opiskelija valitsee vapaaseen säestykseen painottuvat opinnot, on ryhmätunnin pituus 60 min/viikko.

Content scheduling

Opiskelijalähtöisesti.

Completion alternatives

AHOT

International connections

--

Further information

---

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole osallistunut kontaktiopetukseen riittävässä määrin, eikä ole edistynyt säestysinstrumentin opiskelussa lainkaan.Valmiuksia pianon hyödyntämiseen omassa muusikon ja pedagogin työssä ei ole..

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on jossain määrin saavuttanut edistymistä, mutta taitojen hyödyntäminen käytännön pedagogisessa työssä ja muusikkona on vielä vaikeaa. Opiskelija on kuitenkin saanut tietoa ja ymmärrystä taitojen kehittämiseen jatkossa oman työskentelyn kautta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on edistynyt kohtuullisesti pianonsoitossa ja kykenee riittävässä määrin hyödyntämään instrumenttia omassa toiminnassaan muusikkona ja pedagogina. Soitossa on sävyjen hallintaa ja eri tyylit välittyvät tulkinnoissa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on osoittanut merkittävää edistymistä pianonsoiton hallinnassa ja kykenee hyödyntämään instrumenttia muusikkona tai oman pedagogisen toimintansa tukena. Soitossa on teknistä hallintaa sekä taiteellisuutta. Eri tyylikaudet välittyvät tulkinnoissa hyvin.

Go back to top of page