Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO89-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.04.2021 - 31.10.2022

Ajoitus

20.05.2021 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Nina Eskola-Salin

Ryhmät

  • 21VE5
    Opettajankoulutus, Verkko-opiskeluryhmä 5

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten valitaan, perustellaan ja toteutetaan tilanteeseen ja ympäristöön soveltuvat oppimis-, ohjaus-, ja arviointimenetelmät oppijoiden aktiivisuus huomioiden?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan ja toteutetaan erilaisiin oppimisympäristöihin työelämälähtöisesti ja verkostoja hyödyntäen?
- Miten huomioidaan oppijoiden erilaisia haasteita ja vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia?
- Miten opettajan toiminnassa näkyy tulevaisuusorientaatio ja yhteiskunnallinen vastuu?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat

Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)

Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.

Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella

Aika ja paikka

Opiskelijan yksilöllisen, HOPSissa sovitun, aikataulun mukaan. Harjoittelupaikat sovitaan opiskelijan yksilöllisen osaamistarpeen pohjalta. Harjoitteluympäristönä voi toimia opettajaopiskelijan oma oppilaitos.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.

Arviointi tapahtuu opiskelijan itsearviointina, vertaisarviointina ja vuorovaikutuksessa opettajatuutorin kanssa. Arvioinnin tukena voidaan hyödyntää myös työelämän verkostoja. Keskeistä on arvioida ja reflektoida myös omaa opettajana kasvua ja kehitystä sekä oman opettajaidentiteetin rakentumista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu koostuu seuraavista osa-alueista
- oppimisprosessin muotoilu, toteutus ja arviointi
- opetus-, ohjaus- ja arviointitilanteet
- perehtyminen erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin ja verkostoihin
- työelämäyhteistyöhön osallistuminen

Tutustumisia erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin järjestetään myös yhteisinä vierailuina eri lähiohjauspaikkakunnilla tai virtuaalisesti. Yhteisistä tutustumisista ilmoitetaan Moodlessa. Lisäksi kehittämisoppilaitokset voivat tarjota opettajaopiskelijoille osallistumismahdollisuuksia erilaisiin tapahtumiin ja toimintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sovitaan yksilöllisesti HOPS-keskustelussa aiemman osaamisen pohjalta.

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Ajoittuu perioidien 2-4- ajalle tai opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan aiemman osaamisen perusteella myös osittain tai kokonaan AHOToida. Osaaminen osoitetaan näytöllä. Henkilökohtaistamissuunnitelmassa (HOPS) sovitut yksilölliset tavat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutetaan käytännön harjoitteluna tiiviissä työelämäyteistyössä.

Kansainvälisyys

Myös kansainvälinen harjoittelu opiskelijavaihtona tai osana kansainvälisten verkostojen toimintaa on mahdollinen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten opetus- ja ohjaustilanteissa toimitaan?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan erilaisiin oppimisympäristöihin?
- Miten tehdään työelämäyhteistyötä?

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakso on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.