Teaching Practice (10cr)
Code: 1L00FO89-3014
General information
- Enrolment period
- 20.04.2021 - 31.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.05.2021 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Nina Eskola-Salin
- Course
- 1L00FO89
Objectives (course unit)
After completing the course, the teacher student is able to
- work in teaching and instruction positions in their own field
- implement, develop and assess teaching situations close to working life
- operate in applicable networks of vocational education.
Content (course unit)
During the course, we will seek answers to the following questions:
• What are the learning and working environments for a teacher?
• How to choose, justify, and implement learning, guidance, and evaluation methods suitable for a given situation and environment while taking into consideration student activeness?
• How to design and implement learning processes in different learning environments utilising the working life and networks?
• How to take learners’ various challenges into account and improve their inclusion and wellbeing?
• How are future orientation and societal responsibility visible in a teacher’s work?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Knowing:
Structuring the relationships between the phenomena and concepts covered during the course. Applying, explaining, comparing, and analysing contents from the viewpoint of a vocational teacher.
Teacher Student:
• Describes their own practical knowledge (idea of humans, learning, and knowledge), and uses it to justify the method choices they make in teaching, guidance and evaluation
• Has a vast knowledge of teaching methods and learning environments suitable for their field
• Knows the most important legislation and documentation governing the teachers in their own working environment
Doing:
Being able to plan and choose suitable methods for their work and justify their choices as a vocational teacher. Applying the theory taught in the course (knowing) when planning, implementing, and evaluating the learning situations.
Teacher Student:
• Plans and implements a diverse and coherent learning process in a chosen environment
• Applies different teaching, guidance, and evaluation methods in their own field
• Uses different learning environments and networks when planning and implementing their learning situations (e.g. working life collaboration, digitalisation, personalisation)
Developing as a teacher:
Considering, evaluating, and developing issues from their own and their organisation’s viewpoints. Collaborating responsibly and being ready to develop communication skills. Recognising and following the ethical principles of a teacher’s work.
Teacher Student:
• Works as a teacher in an ethical manner and recognising their position of power
• Evaluates their own work as a vocational educator
• Works constructively in collaboration networks and gives/receives feedback
• Evaluates the financial, sustainable, and well-being promoting impacts of their own work
• Identifies their own strengths and areas of development as a vocational educator following the principles of continuous learning
Location and time
Opiskelijan yksilöllisen, HOPSissa sovitun, aikataulun mukaan. Harjoittelupaikat sovitaan opiskelijan yksilöllisen osaamistarpeen pohjalta. Harjoitteluympäristönä voi toimia opettajaopiskelijan oma oppilaitos.
Assessment methods and criteria
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.
Arviointi tapahtuu opiskelijan itsearviointina, vertaisarviointina ja vuorovaikutuksessa opettajatuutorin kanssa. Arvioinnin tukena voidaan hyödyntää myös työelämän verkostoja. Keskeistä on arvioida ja reflektoida myös omaa opettajana kasvua ja kehitystä sekä oman opettajaidentiteetin rakentumista.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Harjoittelu koostuu seuraavista osa-alueista
- oppimisprosessin muotoilu, toteutus ja arviointi
- opetus-, ohjaus- ja arviointitilanteet
- perehtyminen erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin ja verkostoihin
- työelämäyhteistyöhön osallistuminen
Tutustumisia erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin järjestetään myös yhteisinä vierailuina eri lähiohjauspaikkakunnilla tai virtuaalisesti. Yhteisistä tutustumisista ilmoitetaan Moodlessa. Lisäksi kehittämisoppilaitokset voivat tarjota opettajaopiskelijoille osallistumismahdollisuuksia erilaisiin tapahtumiin ja toimintoihin.
Student workload
Sovitaan yksilöllisesti HOPS-keskustelussa aiemman osaamisen pohjalta.
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä.
Content scheduling
Ajoittuu perioidien 2-4- ajalle tai opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.
Completion alternatives
Voidaan aiemman osaamisen perusteella myös osittain tai kokonaan AHOToida. Osaaminen osoitetaan näytöllä. Henkilökohtaistamissuunnitelmassa (HOPS) sovitut yksilölliset tavat.
Practical training and working life cooperation
Toteutetaan käytännön harjoitteluna tiiviissä työelämäyteistyössä.
International connections
Myös kansainvälinen harjoittelu opiskelijavaihtona tai osana kansainvälisten verkostojen toimintaa on mahdollinen.
Further information
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten opetus- ja ohjaustilanteissa toimitaan?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan erilaisiin oppimisympäristöihin?
- Miten tehdään työelämäyhteistyötä?
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakso on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.