Tulevaisuuden oppiminen ja koulutus (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO84-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2021 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 27.02.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 250
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Hanna Davis
- Katariina Hakala
- Eveliina Asikainen
- Annukka Tapani
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- 1L00FO84
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Kolmas periodi 2022
Opetus verkossa (ZOOM) perjantaisin klo 12-16 (ei joka perjantai)
Aloitus 14.1.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on pedagogisesti vaikuttava teko, jossa hän osoittaa osaavansa
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, verkko-opiskelu, yksilölliset tehtävät
Oppimateriaalit
Julkaistaan Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot / webinaarit 16 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 117 h
Sisällön jaksotus
Viikko 2 perjantai 14.1. klo 12-16 Opintojakson aloitus + tulevaisuustyöskentely + vaikuttavan teon pohjustaminen
Viikko 3 21.1. klo 12-16 Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä + tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
Viikko 4 28.1. klo 12-16 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
Viikko 5 4.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon suunnitelman palautus ryhmissä palautteet vaikuttavista teoista; Johtaminen, tulevaisuus ja pedagogiikka -alustus
Viikko 6 11.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen); vertaispalautteet suunnitelmista
Viikko 7 18.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen)
Viikko 8 25.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon raportointi + tiivistelmä (posterina); Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaaminen on mahdollista osoittaa aiemmalla osaamisella. Opiskelija keskustelee ensin opettajatuutorin kanssa, joka arvioi, onko osaamisen osoittamista mahdollista hakea. Osaamisen osoittamiseen tarvitaan aiempaa pedagogista kehittämistyötä oppilaitosympäristössä. Opintojaksosta ei tehdä osittaisia hyväksilukuja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvat pedagogisesti vaikuttavat teot tehdään mahdollisimman suuressa määrin oppilaitoksissa.
Kansainvälisyys
Kv-yhteydet muodostuvat opiskeljoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Päivi Lehtonen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija
On suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti
Osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen
Osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
Noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.