Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden oppiminen ja koulutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.05.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 250

Opettaja

  • Hanna Teräs
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
  • Eveliina Asikainen
  • Annukka Tapani

Vastuuhenkilö

Päivi Lehtonen

Ryhmät

  • 21OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Kolmas periodi 2022
Opetus verkossa (ZOOM) perjantaisin klo 12-16 (ei joka perjantai)
Aloitus 14.1.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on pedagogisesti vaikuttava teko, jossa hän osoittaa osaavansa ​
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä​
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään​
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin​
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria. ​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, verkko-opiskelu, yksilölliset tehtävät

Oppimateriaalit

Julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot / webinaarit 16 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 117 h

Sisällön jaksotus

Viikko 2 perjantai 14.1. klo 12-16 Opintojakson aloitus + tulevaisuustyöskentely + vaikuttavan teon pohjustaminen​
Viikko 3 21.1. klo 12-16 Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä + tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
Viikko 4 28.1. klo 12-16 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
Viikko 5 4.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon suunnitelman palautus ryhmissä palautteet vaikuttavista teoista; Johtaminen, tulevaisuus ja pedagogiikka -alustus​
Viikko 6 11.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen); vertaispalautteet suunnitelmista
Viikko 7 18.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen)​
Viikko 8 25.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon raportointi + tiivistelmä (posterina)​; Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi​

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson osaaminen on mahdollista osoittaa aiemmalla osaamisella. Opiskelija keskustelee ensin opettajatuutorin kanssa, joka arvioi, onko osaamisen osoittamista mahdollista hakea. Osaamisen osoittamiseen tarvitaan aiempaa pedagogista kehittämistyötä oppilaitosympäristössä. Opintojaksosta ei tehdä osittaisia hyväksilukuja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvat pedagogisesti vaikuttavat teot tehdään mahdollisimman suuressa määrin oppilaitoksissa.

Kansainvälisyys

Kv-yhteydet muodostuvat opiskeljoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Päivi Lehtonen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija​
On suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti​
Osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen​
Osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa​
Noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.​