Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.06.2021 - 22.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 22.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Juha Lahtinen
Jori Leskelä
Seppo Janhonen
Leena Katto
Hanne Mäki-Hakola
Ryhmät
21OPKOU
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
1L00FO80

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Aika ja paikka

Syyskauden 2. periodi

Ks. myös
https://moodle.tuni.fi/pluginfile.php/1605429/mod_resource/content/1/21AmO-aikataulut_2Periodi_v2.pdf

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen dokumentoidaan työkirjaan, joka luovutetaan opintojakson Moodleen. Suoritus arvioidaan hyväksytyksi, kun dokumentointi osoittaa, että riittävä osaaminen on saavutettu opintojakson kaikilla osa-alueilla. Osa-alueet, arvioinnin kohteet, esitetään tarkemmin työkirjassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely, ohjauskeskustelut verkossa

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson Moodlessa.

Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=20514

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa

Sisällön jaksotus

Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 2/21. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suorittaminen pyritään liittämään opettajaopiskelijan omaan työhön. Siihen liittyviä toimintatapoja voidaan liittää osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen. Osaamisen hankkiminen on mahdollista ohjatusti pienryhmätyöskentelyn tai yksilöllisen työskentelyn kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Ks. myös kohta "Opintojakson tiedot".

Siirry alkuun