Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO80-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.06.2021 - 22.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 22.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Juha Lahtinen
- Jori Leskelä
- Seppo Janhonen
- Leena Katto
- Hanne Mäki-Hakola
- Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- 1L00FO80
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- soveltaa opetus- ja ammattialalleen sopivia pedagogisia malleja opetus- ja ohjaustyössään
- hyödyntää monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla
- käyttää vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työtapaa oppijoiden aktivoinnissa ja yhteisöllisen oppimisen tukemisessa
- hyödyntää koulutusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla
- tukea ja ohjata oppijoita jatkuvaan oppimiseen ja uramahdollisuuksien tunnistamiseen.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pedagogisia malleja sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä sovelletaan ammatillisen opettajan työssä?
- Millaisin keinoin oppijoita voidaan aktivoida sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista tukea?
- Millaisia pedagogisia ratkaisuja erilaisissa oppimisympäristöissä voidaan toteuttaa?
- Miten koulutusteknologian avulla voidaan tukea oppimista?
- Millainen on ammatillisen opettajan rooli jatkuvaan oppimiseen ohjaamisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytyn suoritukset kriteerit ovat:
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee keskeiset pedagogiset mallit
- tuntee monipuolisesti opetus- ja ohjausmenetelmiä
- kuvaa vuorovaikutuksen tukemisen ja ohjauksellisen työtavan merkityksellisyyttä ammatillisen opettajan työssä
- kuvaa ja selittää ammatillisen opettajan roolia jatkuvan oppimisen ja uramahdollisuuksien tukemisessa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija
- suunnittelee opetustaan pedagogisten mallien tarjoamia mahdollisuuksia soveltaen
- valitsee omalle opetus- ja ammattialalleen tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia opetus- ja ohjaus menetelmiä valintansa perustellen
- huomioi opetusta suunnitellessaan vuorovaikutuksellisuuden ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen sekä koulutusteknologiset valinnat.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- antaa eteenpäin suuntaavaa palautetta opetuksen pedagogisesta suunnittelusta ja opetusmenetelmien monipuolisesta hyödyntämisestä
- tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kehittymistään pedagogisten mallien ja menetelmien hyödyntämisessä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Aika ja paikka
Syyskauden 2. periodi
Ks. myös
https://moodle.tuni.fi/pluginfile.php/1605429/mod_resource/content/1/21AmO-aikataulut_2Periodi_v2.pdf
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen dokumentoidaan työkirjaan, joka luovutetaan opintojakson Moodleen. Suoritus arvioidaan hyväksytyksi, kun dokumentointi osoittaa, että riittävä osaaminen on saavutettu opintojakson kaikilla osa-alueilla. Osa-alueet, arvioinnin kohteet, esitetään tarkemmin työkirjassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely, ohjauskeskustelut verkossa
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson Moodlessa.
Moodle-alusta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=20514
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa nimellisesti 5 op x 27 h/op = 135 h opettajaopiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
Ohjaustilanteet on ajoitettu tuutoriryhmittäin periodille 2/21. Kuhunkin tilanteeseen liittyy tietty opintojakson teema.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaminen pyritään liittämään opettajaopiskelijan omaan työhön. Siihen liittyviä toimintatapoja voidaan liittää osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen. Osaamisen hankkiminen on mahdollista ohjatusti pienryhmätyöskentelyn tai yksilöllisen työskentelyn kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Ks. myös kohta "Opintojakson tiedot".