Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FP18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2021 - 30.06.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.05.2021 - 27.02.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tarja Juurakko-Koskinen
Outi Rantanen
Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Juurakko-Koskinen
Opintojakso
1L00FP18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Siirry alkuun