Oman työn ja organisaation kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO68-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
Vastuuhenkilö
Sissi Huhtala
Ryhmät
-
21AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2021
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.
Oppimateriaalit
Määritellään hopsissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.
Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.
Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.
Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu
Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.
Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.
Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2021 maaliskuuhun 2022.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.
Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa maaliskuussa 2022.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.