Kuntoutumisen tuki (2op)
Toteutuksen tunnus: TK00FM57-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2020 - 31.12.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2021 - 31.05.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Liiketoiminta
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa: 
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella 
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa 
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita 
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa 
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa 
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena 
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti 
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti 
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta 
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
                    
Sisältö (Opintojakso)
- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen 
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta 
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma  
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa 
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta 
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa 
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen opetus ja oppiminen
Tiimiopettajuus
Osallistava voimavaralähtöinen pedagogiikka
                    
Oppimateriaalit
- Apuvälineitä. (2010). Apuvälineitä erilaisen oppijan arkeen - Äänikirjasta älykynään, läppäristä lankakerään, nauhurista navigaattoriin. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
- Autismi –Aspergerliitto. https://www.autismiliitto.fi/   sekä materiaaleja: https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/esitteet  
-Autti-Rämö, Salminen, Rajavaara, Kuntoutuminen. (2016).
-Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus.
-Kehitysvammaliitto, https://www.kehitysvammaliitto.fi/  
-Kehitysvammaisten tukiliitto, https://www.tukiliitto.fi/  
-Kinnunen, Löytöretkellä lapsen osallisuuteen: Substantiivinen teoria kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden mahdollistavasta yhteistoiminnasta. Itä-Suomen yliopisto (2021).
-Mäntyniemi, D. (2017). Palvelusuunnitelmien yhdistäminen ja kehittäminen vammaispalvelun sosiaalityössä. 
-Sandberg, E. (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
-Vammaispalveluiden käsikirja, https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja  
- Valmennuksessa erilainen oppija: file:///C:/Users/leena/AppData/Local/Temp/valmennuksessa_erilainen_oppija-opas.pdf 
-Verneri, https://verneri.net 
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
HOPSn mukaisesti opintojakson laajuus huomioiden
                    
Sisällön jaksotus
Osallistuminen yhteen webinaariin.  Webinaari sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, työpajaosuuden, itsenäisen opiskelun, oman oppimisen arvioinnin sekä vertaisarvioinnin.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Edetään ja toteutuu HOPS:n mukaisesti
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HOPS:n mukaisesti
                    
Kansainvälisyys
Kansainväliset artikkelit ja julkaisut
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyvä informaatio on Moodlessa
                    
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa anne-tuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniam-matillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.