Skip to main content

Support of Rehabilitation (2cr)

Code: TK00FM57-3001

General information


Enrolment period
02.12.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Specialisation Program on Intensive Support in Special Education
Teachers
Mika Mäkiaho
Katariina Hakala
Person in charge
Katariina Hakala
Course
TK00FM57

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä

Content (course unit)

- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.

Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Yhteistoiminnallinen opetus ja oppiminen
Tiimiopettajuus
Osallistava voimavaralähtöinen pedagogiikka

Learning materials

- Apuvälineitä. (2010). Apuvälineitä erilaisen oppijan arkeen - Äänikirjasta älykynään, läppäristä lankakerään, nauhurista navigaattoriin. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
- Autismi –Aspergerliitto. https://www.autismiliitto.fi/ sekä materiaaleja: https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/esitteet
-Autti-Rämö, Salminen, Rajavaara, Kuntoutuminen. (2016).
-Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus.
-Kehitysvammaliitto, https://www.kehitysvammaliitto.fi/
-Kehitysvammaisten tukiliitto, https://www.tukiliitto.fi/
-Kinnunen, Löytöretkellä lapsen osallisuuteen: Substantiivinen teoria kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden mahdollistavasta yhteistoiminnasta. Itä-Suomen yliopisto (2021).
-Mäntyniemi, D. (2017). Palvelusuunnitelmien yhdistäminen ja kehittäminen vammaispalvelun sosiaalityössä.
-Sandberg, E. (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
-Vammaispalveluiden käsikirja, https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Valmennuksessa erilainen oppija: file:///C:/Users/leena/AppData/Local/Temp/valmennuksessa_erilainen_oppija-opas.pdf
-Verneri, https://verneri.net

Student workload

HOPSn mukaisesti opintojakson laajuus huomioiden

Content scheduling

Osallistuminen yhteen webinaariin. Webinaari sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, työpajaosuuden, itsenäisen opiskelun, oman oppimisen arvioinnin sekä vertaisarvioinnin.

Completion alternatives

Edetään ja toteutuu HOPS:n mukaisesti

Practical training and working life cooperation

HOPS:n mukaisesti

International connections

Kansainväliset artikkelit ja julkaisut

Further information

Opintojaksoon liittyvä informaatio on Moodlessa

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa anne-tuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniam-matillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.

Go back to top of page