Support of Rehabilitation (2cr)
Code: TK00FM57-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.05.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Specialisation Program on Intensive Support in Special Education
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman kuntoutuksen osaamisen kehittämistarpeet vaativan erityisen tuen alueella
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen kuntoutuksessa
- tunnistaa oppilaitoksen vaativan erityisen tuen kuntoutuksen toteutuksen ja palvelujen kehittämistarpeita
- toimia moniammatillisesti konsultatiivisesti omassa oppilaitoksessa ja oppilaitoksen ulkopuolisissa yhteistyöverkostoissa
- toimia erityispedagogisena asiantuntijana erilaisissa kuntoutuksen yhteistyöverkostoissa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena
- edistää kuntoutusta voimavaralähtöisesti
- kehittää omaa kuntoutuksen asiantuntijuutta vaativan erityisen tuen tehtävissä moniammatillisesti
- kehittää tiimin toimintaa ja työhyvinvointia sekä monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- tunnistaa teknologian tuomia mahdollisuuksia vaativan erityisen tuen asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
Content (course unit)
- kokonaisvaltainen kuntoutus ja kuntoutuminen
- kuntouttava toimintaympäristö ja -käytännöt vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- kuntoutus- ja kuntoutumissuunnitelma
- kuntoutuksen arvojen mukainen toiminta kuntoutujan kohtaamisessa
- kuntoutuksen palvelujärjestelmä vaativan erityisen tuen näkökulmasta
- sektorirajat ylittävä moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksessa
- kuntoutuksen innovatiivinen uudistaminen, tulevaisuuteen suuntautuneisuus, luovuus ja rohkeus sekä teknologian hyödyntäminen
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Yhteistoiminnallinen opetus ja oppiminen
Tiimiopettajuus
Osallistava voimavaralähtöinen pedagogiikka
Learning materials
- Apuvälineitä. (2010). Apuvälineitä erilaisen oppijan arkeen - Äänikirjasta älykynään, läppäristä lankakerään, nauhurista navigaattoriin. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
- Autismi –Aspergerliitto. https://www.autismiliitto.fi/ sekä materiaaleja: https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/esitteet
-Autti-Rämö, Salminen, Rajavaara, Kuntoutuminen. (2016).
-Dunderfelt, T. 2016. Läsnäoleva kohtaaminen. PS-kustannus.
-Kehitysvammaliitto, https://www.kehitysvammaliitto.fi/
-Kehitysvammaisten tukiliitto, https://www.tukiliitto.fi/
-Kinnunen, Löytöretkellä lapsen osallisuuteen: Substantiivinen teoria kouluikäisen erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden mahdollistavasta yhteistoiminnasta. Itä-Suomen yliopisto (2021).
-Mäntyniemi, D. (2017). Palvelusuunnitelmien yhdistäminen ja kehittäminen vammaispalvelun sosiaalityössä.
-Sandberg, E. (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
-Vammaispalveluiden käsikirja, https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Valmennuksessa erilainen oppija: file:///C:/Users/leena/AppData/Local/Temp/valmennuksessa_erilainen_oppija-opas.pdf
-Verneri, https://verneri.net
Student workload
HOPSn mukaisesti opintojakson laajuus huomioiden
Content scheduling
Osallistuminen yhteen webinaariin. Webinaari sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, työpajaosuuden, itsenäisen opiskelun, oman oppimisen arvioinnin sekä vertaisarvioinnin.
Completion alternatives
Edetään ja toteutuu HOPS:n mukaisesti
Practical training and working life cooperation
HOPS:n mukaisesti
International connections
Kansainväliset artikkelit ja julkaisut
Further information
Opintojaksoon liittyvä informaatio on Moodlessa
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson opetukseen ja osoittaa anne-tuissa tehtävissä hallitsevansa yllä mainitut sisällöt, saavuttaneensa osaamistavoitteet ja osaavansa hyödyntää kokonaiskuntoutuksellista työotetta suunnitelmallisesti moniam-matillisessa yhteistyössä ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen opiskelijoiden opiskelun ja oppimisen edistämiseksi.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.