Siirry suoraan sisältöön

Elämysmuotoilu osana asiakaskokemuksen kehittämistä (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EK74-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.08.2021 - 24.10.2021

Ajoitus

05.11.2021 - 14.01.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Opettaja

  • Mika Kylänen
  • Sari Matala

Vastuuhenkilö

Sari Matala

Ryhmät

  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 21YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot
  • 21AVOMUOTOILU
    Muotoilun eri kasvot, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
-erottaa, mitä tarkoittavat elämys-, elämyspalvelut-, elämysmuotoilu- ja moniaistisuus-käsitteet
miten elämykset eroavat asiakaskokemuksesta
-suunnitella ja toteuttaa kokemuksellisia ja elämyksellisiä tuotteita ja palveluja
-ideoida ja rakentaa fyysisiä ja virtuaalisia elämyksiä
-analysoida asiakkaan elämystarpeita ja -odotuksia sekä kehittää elämyksellisiä asiakaspolkuja
-rikastaa moniaistisia asiakaskokemuksia ja -elämyksiä

Sisältö (OJ)

Sisällöt:
-elämys-, elämyspalvelut-, elämysmuotoilu- ja moniaistisuus-käsitteet
-asiakasanalyysit ja elämyslähtöinen toiminnan kehittäminen
-elämysmuotoilu tutkimus, kehittämis- ja innovointimenetelmänä ja strategiana
-asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät
-elämysmuotoiluprojektin suunnitteleminen, toteuttaminen ja johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

1-2 (min. 30 % tavoitteista)
Tuntee joiltain osin elämysmuotoilun ja elämystukimusta sekä toimintatapoja.
Ymmärtää elämysmuotoilun merkityksen organisaationsa liiketoiminnan rakentamisessa.
Hallitsee joitain elämysmuotoilun työkaluja sekä osaa valita jonkin elämysmuotoilun menetelmän tilanteen ja tavoitteiden mukaan.

Osaa hyödyntää niukalti elämysmuotoilun tutkimuksellisia menetelmiä oman organisaationsa kehittämisessä.
Tekee huonon projektin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

3-4 (min. 70 % tavoitteesta)
Tuntee hyvin elämysmuotoilua, elämystutkimuksen kenttää, sisältöjä ja toimintatapoja.
Ymmärtää elämysmuotoilun sisältöjen ja menetelmien kehittämis- ja innovaatiotoiminnallisen merkityksen ja vaikuttavuuden organisaationsa liiketoiminnan rakentamisessa.
Hallitsee hyvin elämysmuotoilun työkaluja sekä osaa valita niitä projektin sisältöihin.

Hyödyntää elämysmuotoilun tutkimuksellisia menetelmiä ja sisältöjä esseissään.
Tekee projektin hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

5 (min. 90 % tavoitteesta)
Tuntee hyvin elämysmuotoilun ja elämystutkimuksen kansainvälistä kenttää, sisältöjä sekä toimintatapoja.
Tuntee elämysmuotoilun menetelmien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan merkityksen sekä vaikuttavuuden organisaationsa ja toimialansa liiketoiminnan rakentamisessa.
Hallitsee erittäin hyvin elämysmuotoilua, elämysmuotoilututkimuksen työkaluja sekä tuottaa kiinnostavia sisältöjä ja sovelluksia oman organisaation ja toimialan kehittämisen tueksi sekä hyödyntää niitä työssään.

Osoittaa elämysmuotoilun tieteellistä kokonaisajattelua.
Tekee projektissa elämysinnovaatioita.

Aika ja paikka

-moodle-ympäristö
-zoom-ympäristö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-oppimistehtävä ('Asiakaskokemus'): arviointi 0-5 - muodostaa 30 % kurssin kokonaisuudesta
-kehittämistehtävä: arviointi 0-5 asteikolla sisältäen kehittämistehtävän (ks.sisältö ja arviointikriteerit, Moodle), 'Elämystalous' -osuuden, ja itsearvioinnin (ks. ohjeet, Moodle) - muodostaa 70 % kurssin kokonaisuudesta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus:
-verkossa keskustelua
-kirjallisia teematehtäviä perustuen materiaaleihin/lähteisiin
-kehittämistyö ja sen arviointi.

Oppimateriaalit

Suositeltavaa mm.:
Löytänä, J. & Kortesuo, K. 2011. Asiakaskokemus palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Hämeenlinna. Talentum.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docento Oy. (saa myös e-kirjana ja äänikirjana, voi tilata seuraavasta osoitteesta: https://docendo.fi/sivu/tuote/strategiana-asiakaskokemus/2721413)
Pine & Gilmore. 1999. Welcome to Experience Economy. Harward Business Review.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki. Talentum

Muut moodlessa olevat materiaalit / linkit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, mihin vaikuttaa kuitenkin opiskelijan aiemmat opinnot / osaaminen aihealueelta

-verkkotapaamiset (järjestetyt ja ryhmien omat) noin 15 %
-tehtävämateriaaleihin perehtyminen yksin ja ryhmän kanssa noin 40 %
-tehtävien kirjoittaminen yksin ja ryhmän kanssa noin 40 %
-esityksen valmistelu ja arviointien tekeminen noin 5 %

Sisällön jaksotus

5.11.2021 klo 8.30-12.00 Kurssin aloitus ja luento 'Asiakaskokemus'
12.11.2021 klo 9-11 Luento 'Elämystalous'
14.1.2022 Kehittämistöiden esittäminen (vapaaehtoinen) ja kurssin lopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-kehittämistehtävä voidaan tehdä toimeksiantona työelämään

Kansainvälisyys

-ei erityisiä

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin voi suorittaa täysin verkossa itsenäisesti. Kehittämistyö vaatii kuitenkin kommunikointia ja yhteistyötä oman tiimin kanssa, joten osallistuminen tapaamiskerroille on erittäin suositeltavaa. Luennot ja keskustelu auttavat lisäksi ymmärtämään kurssin opintosisältöjä, mikä tukee ja helpottaa oppimista suuressa määrin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kehittämistehtävä:
0 hylätty: työn rakenne on epälooginen ja sisältö suppea. Lähtökohtia ja tavoitteita ei ole määritelty. Teoreettinen viitekehys puuttuu, tai sen yhdistäminen / perustelu tapaukseen on erittäin pinnallista ja lähteitä on käytetty vähän. Lähdeviittaustekniikka on virheellinen. Prosessi ja sen kuvaus on epäselvä tai sekava. Tekstin kieli on vaikeasti ymmärrettävää eikä täytä akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Työ ei tuota tai kuvaa tehtävänannon tulosta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kehittämistehtävä:
1-2: työn rakenne on vaikeasti hahmotettavissa ja aiheiden käsittely on suppeahkoa. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty löyhästi. Teoreettista viitekehystä on hyödynnetty suppeasti ja sen yhteyttä omaan tapaukseen perusteltu vain paikoin. Lähteitä on käytetty suppeasti ja ne jäävät irralliseksi oman tapauksen pohdinnassa. Lähdeviittaustekniikassa on virheitä ja se on epäjohdonmukainen, vaihtelee tekstissä. Prosessi on kuvattu vaihtelevasti, kaikkia vaiheita ei ole johdonmukaisesti kuvattu. Tekstin kieli ei ole kaikilta osin akateemisen kirjoittamisen tyylistä. Tehtävänantoa ei ole kaikilta osin seurattu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kehittämistehtävä:
3-4: työn rakenne on helposti ymmärrettävä. Aiheita on käsitelty loogisessa järjestyksessä. Lähtökohdat ja tavoitteet on kuvattu selkeästi. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja lähteitä on hyödynnetty kattavasti ja se on kytketty hyvin omaan tapaukseen. Lähdeviittaustekniikka on johdonmukainen ja siinä ei esiinny suuria virheitä. Prosessi on selkeästi ja ymmärrettävästi kuvattu alusta loppuun. Teksti noudattaa akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kehittämistehtävä:
5: työn rakenne on erittäin selkeä ja johdonmukainen, sisällysluettelosta saa selkeän käsityksen rakenteesta. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty tarkasti ja ne on perusteltu. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja sitä on sovellettu omaan tapaukseen kattavasti ja lähteiden käyttö on monipuolista. Prosessi on tarkasti kuvattu ja perusteltu. Teksti noudattaa erinomaisesti akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu ja teksti ilmentää syvällistä aiheen pohdintaa peilattuna omaan tapaukseen.