Opinnäytehankkeen raportointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00BK06-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2021 - 15.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.10.2021 - 22.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla sekä kuvata ja arvioida ammatillista projektiaan. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan vertaispalautetta opinnäyteseminaarissa.
Sisältö (Opintojakso)
Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin opinnäyteohjeisiin. Harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä. Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version.
Aika ja paikka
2. periodi Microsoft Teams
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäopetus ja ohjaustapaamiset Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät
Oppimateriaalit
Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja pienryhmätyöskentely 40%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 60%
Sisällön jaksotus
Seminaarikurssi alkaa 29.10. ja päättyy 17.12.2021. Kokoontumiskerrat 7 kpl ovat Teamsissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. 29.10., 5.11., 12.11., 19.11., 26.11., 3.12., (kirjoitustauko), 17.12.
Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle. Päivitettyjen suunnitelmien palautusalue avataan Moodleen 27.10.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytehankkeen raportointi eli seminaarikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaarikurssi alkaa 29.10. ja päättyy 17.12.2021. Kokoontumiskerrat 7 kpl ovat Teamsissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. 29.10., 5.11., 12.11., 19.11., 26.11., 3.12., (kirjoitustauko), 17.12.
Kurssi painottuu seminaarityön tekemiseen, ja siihen sisältyy seminaarityötä edistäviä kurssitehtäviä sekä oman seminaarityön itsearviointi. Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle. Päivitettyjen suunnitelmien palautusalue avataan Moodleen 27.10. Kurssitehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, esittely ja opponointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella pääasiassa kahdessa seminaariryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.