Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00BK05-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2021 - 25.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2021 - 15.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
Sisältö (Opintojakso)
Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija tekee tiedollisen taustoinnin opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Aika ja paikka
1. periodi Microsoft Teams
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus etänä Teamsissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.
Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetus ja ryhmätyöskentely 50%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 50%
Sisällön jaksotus
Opparikurssi alkaa 27.8. ja päättyy 15.10.2021. Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat Teamsissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta: 27.8., 3.9., 10.9., 17.9., 24.9., 1.10., (kirjoitustauko), 15.10.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmät eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
7 kokoontumiskertaa: 27.8., 3.9., 10.9., 17.9., 24.9., 1.10., (kirjoitustauko), 15.10.
Opparikurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-/kyselytehtävä ryhmissä sekä opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.