Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL26-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 29.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Juha Santala
- Raija Yliniemi
- Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL26
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (Opintojakso)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Oppimateriaalit
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Sisällön jaksotus
25.1 Aloitus, toteustussuunnitelma
25.2 Auttamisen motiivit ja haasteet: Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
20.4 Oma identiteetti ja ammatti-identiteetti
28.5 Mikä on riittävää auttamista
Syksyllä
06.09.2021 10.15 - 12.30 H0-29 (32 henkilöä) H0-25 (10 henkilöä) Pahuudesta
28.10.2021 13.00 - 16.00 Auttajan varjo
02.12.2021 09.00 - 12.00 Port-folion esitykset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.