Siirry suoraan sisältöön

Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL26-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 29.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Juha Santala
Raija Yliniemi
Ryhmät
20ASO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Opintojakso
7S00EL26

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (Opintojakso)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.

Oppimateriaalit

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Sisällön jaksotus

25.1 Aloitus, toteustussuunnitelma
25.2 Auttamisen motiivit ja haasteet: Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
20.4 Oma identiteetti ja ammatti-identiteetti
28.5 Mikä on riittävää auttamista
Syksyllä
06.09.2021 10.15 - 12.30 H0-29 (32 henkilöä) H0-25 (10 henkilöä) Pahuudesta
28.10.2021 13.00 - 16.00 Auttajan varjo
02.12.2021 09.00 - 12.00 Port-folion esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Siirry alkuun