Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL50-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2021 - 31.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 01.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Tuija Landström
Ryhmät
21ASO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Opintojakso
7S00EL50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (Opintojakso)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

11.3 klo 13-17 Ryhmätentti tabulassa
22.3 klo 11-12 Tenttipalaute (Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 26 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 14h
Tenttikirjallisuus = 95 tuntia

Sisällön jaksotus

21.1 klo 9-12 Kaikki INFO + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Tuija)
9.3 klo 13-16 Ryhmä1 Validoiva kohtaaminen (Riikkaelina)
9.3 klo 13-16 Ryhmä2 Yhteistyösuhteen luominen (Minna)
11.3 klo9-12 Ryhmä2 Validoiva kohtaaminen (Riikkaelina)
11.3 klo 9-12 Ryhmä1 Yhteistyösuhteen luominen (Minna)
11.3 klo 13-17 Ryhmätentti tabulassa
22.3 klo 11-12 Tenttipalaute (Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)
9.4 klo 9-12 Ryhmä 1 Palveluohjauksellinen työote
9.4 klo 9-12 Ryhmä 2 Voimavarasuuntautunut kohtaaminen
9.4 klo 13-16 Ryhmä 2 Palveluohjauksellinen työote
9.4 klo 13-16 Ryhmä 1 Voimavarasuuntautunut työote
5.5 klo 13-16 Ryhmä 1 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
5.5 klo 13-16 Ryhmä 2 Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen
6.5 klo 13-16 Ryhmä 2 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
6.5 klo 13-16 Ryhmä 1 Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy tabulasivuilta

Siirry alkuun