Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL50-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 01.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Landström
- Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL50
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä
Sisältö (Opintojakso)
- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
11.3 klo 13-17 Ryhmätentti tabulassa
22.3 klo 11-12 Tenttipalaute (Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
- Ryhmätentti (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot, alustukset
- flipped learning
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen
Oppimateriaalit
-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia
Lähiopetuskerrat = 26 tuntia
Ennakkotehtävät (flipped learning) = 14h
Tenttikirjallisuus = 95 tuntia
Sisällön jaksotus
21.1 klo 9-12 Kaikki INFO + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Tuija)
9.3 klo 13-16 Ryhmä1 Validoiva kohtaaminen (Riikkaelina)
9.3 klo 13-16 Ryhmä2 Yhteistyösuhteen luominen (Minna)
11.3 klo9-12 Ryhmä2 Validoiva kohtaaminen (Riikkaelina)
11.3 klo 9-12 Ryhmä1 Yhteistyösuhteen luominen (Minna)
11.3 klo 13-17 Ryhmätentti tabulassa
22.3 klo 11-12 Tenttipalaute (Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)
9.4 klo 9-12 Ryhmä 1 Palveluohjauksellinen työote
9.4 klo 9-12 Ryhmä 2 Voimavarasuuntautunut kohtaaminen
9.4 klo 13-16 Ryhmä 2 Palveluohjauksellinen työote
9.4 klo 13-16 Ryhmä 1 Voimavarasuuntautunut työote
5.5 klo 13-16 Ryhmä 1 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
5.5 klo 13-16 Ryhmä 2 Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen
6.5 klo 13-16 Ryhmä 2 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
6.5 klo 13-16 Ryhmä 1 Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy tabulasivuilta