Siirry suoraan sisältöön

Ideointi ja ryhmätoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW10-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2021 - 31.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.08.2021 - 18.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petteri Rajanti
Pertti Näränen
Anneli Karppinen
Outi Söderholm
Hilkka Hyttinen
Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
21MA
Medianomi (AMK) 2021
Opintojakso
2E00EW10

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.

Sisältö (Opintojakso)

Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan viikoilla 34 - 36. Opetusta on kaikilla viikoilla ke, to ja pe klo 9 - 15.30. Kurssi alkaa ke 25.8. klo 9.00 yhteisellä kokoontumisella, minkä jälkeen opetus toteutetaan pienemmissä ryhmissä. Kurssiin sisältyy matka Orivedelle 26. - 27.8.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toiminnalliset menetelmät, draamaharjoitukset, itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

Kurssilla tuotettu materiaali sekä kurssilla ilmoitettu kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, yhtensä 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktiopetus. Muut toteutusmuodot sovitaan erikseen ohjaajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi alkaa 25.8. klo 9.00 yhteisellä kokoontumisella. Tila ilmoitetaan lukkarikoneessa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävä
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvä
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Siirry alkuun