Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät II (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL58-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.04.2021 - 05.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2021 - 02.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Landström
- Vastuuhenkilö
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (Opintojakso)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat samoissa ryhmissä
Tentti: 22.11 klo 12-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 2.12 Klo 13-15
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
¨- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä, jotka on arvottu etukäteen (ryhmät moodlessa)
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä kappale
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 53h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h
Sisällön jaksotus
30.8 klo13-16 Ryhmändynamiikan ennakkoluennot ja -tehtävät
31.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO (etänä)
A-ryhmä: Klo14.00-16 A-ryhmä: Dialoginen ohjaus (Minna)
B-ryhmä Klo14.-16 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
1.9
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus (Minna)
D-ryhmä: klo13-15 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessaRiikkaelina)
6.9
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus (Minna)
A-ryhmä klo10-12 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus (Minna)
C-ryhmä klo13-15Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
15.9
A-ryhmä klo9-12 Dokumentaatio (Tuija)
B-ryhmä klo13-16 Dokumentaatio (Tuija)
16.9
C-ryhmä klo9-12 Dokumentaatio (Tuija)
D-ryhmä klo13-16 Dokumentaatio (Tuija)
20.9
Kaikki klo12.30-15: Nuoren masennuksen tunnistaminen (etä)
28.9
A-ryhmä klo9-12: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minna)
B-ryhmä klo9-12: Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
C-ryhmä: klo13-16: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
D-ryhmä: klo13-16 Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
29.9
B-ryhmä klo9-12 Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
A-ryhmä klo9-12: Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
D-ryhmä: klo13-16: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
C-ryhmä klo13-16 Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
6.10
A-ryhmä: klo9-12 Yhteisötyö (Tuija)
B-ryhmä: klo13-16 Yhteisötyö (Tuija)
7.10
C-ryhmä: klo9-12 Yhteisötyö (Tuija)
D-ryhmä: klo13-16 Yhteisötyö (Tuija)
12.10
A-ryhmä klo9-12: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo9-12: Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
C-ryhmä: klo13-16: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
D-ryhmä: klo13-16 Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
13.10
B-ryhmä klo9-12 Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
A-ryhmä klo9-12: Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
D-ryhmä: klo13-16: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo13-16 Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
27.10
Klo13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & palautteet
29.10
klo9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely
3.11
A-ryhmä: klo9-12 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
B-ryhmä: klo13-16 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
4.11
C-ryhmä: klo9-12 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
D-ryhmä: klo13-16 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
17-18.11: Klo9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin
B-ryhmä Minna
C-ryhmä: Tuija
D-ryhmä: Riikkaelina
A-ryhmä: Anniina
19.11 klo9-16
A-ryhmä: Ohjauskeskustelutehtävien palaute
26.11 klo9-12
A-ryhmä + C-ryhmä jatkuu: Ohjauskeskustelutehtävien palaute
22.11 klo 12-16
Ryhmätentti
2.12 klo13-15
Tentin palaute (pakollinen)
klo13-14 Tenttipalautevideo (moodle)
klo14-15 Keskustelu opettajien kanssa videon pohjalta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.