Client Work Methods II (5 cr)
Code: 7S00EL58-3004
General information
- Enrolment period
- 27.04.2021 - 05.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2021 - 02.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Landström
- Person in charge
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Course
- 7S00EL58
Objectives (course unit)
- is able to evaluate the service needs of different customer groups and to plan, implement and evaluate the customer service process
- apply well-founded methods in the guidance and rehabilitation of individuals, families, groups and communities in demanding life situations
- Can apply the principles of documentation in customer work
- can analyze the results of research into the effectiveness of client work methods and use the information in his / her own activities
- can apply the methods of service management and multidisciplinary networking in real situations
- can apply and leverage digitalisation to promote customer and community engagement.
Content (course unit)
- Service needs assessment, customer plans
- Identifying, meeting and supporting a traumatized person
- Motivational interview, solution-focused guidance, testing new perspectives and operational structures in guidance discussion
- Service Control
- Social information system for client work documentation
- Supporting family relationships
- Multidisciplinary and networking methods, experiential expertise
- Detective, walkable and communal approach
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
- can identify and define basic concepts. Knowledge is descriptive and determinative.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
- structure the relationship between key concepts and phenomena
- can apply concepts and theory in a structured way
- reflect on their own experience and learning in relation to the objectives of the course
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
- understand horizontal entities and the relationships between them
- combine and analyze information in a professional context
- demonstrates sound and developing competence in one's own thinking and in the social field
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected (0) Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete and / or incorrect. The relationship to knowledge is borrowing.
Exam schedules
TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat samoissa ryhmissä
Tentti: 22.11 klo 12-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 2.12 Klo 13-15
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.
Assessment methods and criteria
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
¨- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Learning materials
Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä, jotka on arvottu etukäteen (ryhmät moodlessa)
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä kappale
Student workload
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 53h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h
Content scheduling
30.8 klo13-16 Ryhmändynamiikan ennakkoluennot ja -tehtävät
31.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO (etänä)
A-ryhmä: Klo14.00-16 A-ryhmä: Dialoginen ohjaus (Minna)
B-ryhmä Klo14.-16 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
1.9
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus (Minna)
D-ryhmä: klo13-15 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessaRiikkaelina)
6.9
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus (Minna)
A-ryhmä klo10-12 Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus (Minna)
C-ryhmä klo13-15Ryhmädynamiikan sekä psykososiaalisten ilmiöiden ymmärtäminen ryhmänohjauksessa (Riikkaelina)
15.9
A-ryhmä klo9-12 Dokumentaatio (Tuija)
B-ryhmä klo13-16 Dokumentaatio (Tuija)
16.9
C-ryhmä klo9-12 Dokumentaatio (Tuija)
D-ryhmä klo13-16 Dokumentaatio (Tuija)
20.9
Kaikki klo12.30-15: Nuoren masennuksen tunnistaminen (etä)
28.9
A-ryhmä klo9-12: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minna)
B-ryhmä klo9-12: Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
C-ryhmä: klo13-16: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
D-ryhmä: klo13-16 Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
29.9
B-ryhmä klo9-12 Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
A-ryhmä klo9-12: Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
D-ryhmä: klo13-16: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
C-ryhmä klo13-16 Kehollisen ja sanallisen tunneviestin validoinnin harjoituksia + Välireflektio (ohjauskeskustelutehtävä) (Riikkaelina)
6.10
A-ryhmä: klo9-12 Yhteisötyö (Tuija)
B-ryhmä: klo13-16 Yhteisötyö (Tuija)
7.10
C-ryhmä: klo9-12 Yhteisötyö (Tuija)
D-ryhmä: klo13-16 Yhteisötyö (Tuija)
12.10
A-ryhmä klo9-12: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo9-12: Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
C-ryhmä: klo13-16: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
D-ryhmä: klo13-16 Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
13.10
B-ryhmä klo9-12 Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
A-ryhmä klo9-12: Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
D-ryhmä: klo13-16: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo13-16 Haastavat vuorovaikutustilanteet: väkivaltaiseksi eskaloituvan tilanteen tunnistaminen ja tilanteessa toimiminen, statusilmaisun ja puhejudon käyttö (Riikkaelina)
27.10
Klo13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & palautteet
29.10
klo9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely
3.11
A-ryhmä: klo9-12 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
B-ryhmä: klo13-16 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
4.11
C-ryhmä: klo9-12 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
D-ryhmä: klo13-16 Dialoginen verkostotyö (Tuija)
17-18.11: Klo9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin
B-ryhmä Minna
C-ryhmä: Tuija
D-ryhmä: Riikkaelina
A-ryhmä: Anniina
19.11 klo9-16
A-ryhmä: Ohjauskeskustelutehtävien palaute
26.11 klo9-12
A-ryhmä + C-ryhmä jatkuu: Ohjauskeskustelutehtävien palaute
22.11 klo 12-16
Ryhmätentti
2.12 klo13-15
Tentin palaute (pakollinen)
klo13-14 Tenttipalautevideo (moodle)
klo14-15 Keskustelu opettajien kanssa videon pohjalta
Practical training and working life cooperation
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.