Korjausrakentamisen perusteet (6op)
Toteutuksen tunnus: 5R00DC96-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 30.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla opiskelija oppii tuntemaan korjausrakentamistoiminnan perusteet ja keskeiset toimintatavat. Hän tuntee rakennusten ja rakenteiden historiaa, niin että hän pystyy käyttämään näitä tietoja suunnittelutyönsä lähtökohtina. Hän tuntee tavanomaiset vaurioitumisilmiöt sekä korjattavassa rakennuskannassa olevat vaaralliset ja haitalliset rakennusmateriaalit. Opintojaksolla opiskelija perehtyy tavanomaisiin korjausratkaisuihin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa laatia pienen korjaustyön suunnitelmat.
Opintojaksolla pääpaino on 1900-luvun rakennuskannassa.
Sisältö (Opintojakso)
Korjattavan rakennuskannan historiaa.
Keskeiset rakennusosat ja materiaalit korjattavassa rakennuskannassa.
Vaurioituminen ja rakenteiden kestävyys.
Asbesti ja haitta-aineet.
Korjaussuunnittelu.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt työnäytteet ja niiden esittäminen, osallistumisen aktiivisuus ja tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työskentely, ratkaisukeskeinen opiskelu ja tentti.
Oppimateriaalit
Nimetään aihepiirikohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on n. 162 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson päivittyvä aikataulu julkaistaan opintojakson Tabulassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikki opiskelijat suorittavat opintojakson samalla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemojen hallinta on osa rakennusarkkitehdin perusosaamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu 3. vuoden opintoihin ja kokonaisuuteen Talonrakennuksen osaamisen syventäminen. Menestyäkseen opintojaksolla, opiskelijan on tunnettava hyvin erilaiset käytettävät rakenteet sekä rakennustekniikan ja -toiminnan perusasiat.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus kontaktitilanteissa ja tehtävien suorituksessa on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan hyvin vaatimatonta ja/tai joitain pakollisia osasuorituksia puuttuu kokonaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus kontaktitilanteissa ja tehtävien suorituksessa on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen työskentelyyn on hankalaa. Tehtävien suorituksessa perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan vaatimatonta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus kontaktitilanteissa ja tehtävien suorituksessa on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa sekä osaa selittää ammattimaisesti tehtävien suorituksissa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan tavanomaista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti tehtävien suorituksessa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tehtävien dokumentaatio on tasoltaan ammattimaista.