Siirry suoraan sisältöön

Human Resource Management and Competence Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00EC45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.05.2021 - 13.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 25.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hannele Laaksonen
Sari Tommola
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Opintojakso
7H00EC45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa soveltaa dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön keskeiset säädökset henkilöstöjohtamisessa
- tunnistaa ja osaa arvioida omia johtamisvalmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan esimiestyössä

Sisältö (Opintojakso)

- henkilöstöjohtamisen mallit ja teoriat
- osaamisen johtamisen käytännöt
- henkilöstöön liittyvä työlainsäädäntö sosiaali- ja terveysalalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- hallitsee ko. teema-alueen perustiedot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön ja työehtosopimusten sääntöjä sekä menettelytapoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa toteuttaa kriittisesti ja eettisesti harkiten dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita
- osaa toteuttaa perustellusti työlainsäädännön ja työehtosopimusten säädöksiä sekä menettelytapoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä / hyväksytty-täydennettävä

Työoikeuden tiimitehtävä/ arviointi 0-5

Henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen tiimitehtävä/ arviointi 0-5

Yksilötehtävät/ hyväksytty - täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta:
Juuti P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. PS-kustannus.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Soback D. 2021. Valmentava johtajuus. Basam Books.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
Syvänen, S., Kasvio, A., Loppela, K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden edistäjänä. Työterveyslaitoksen julkaisuja. Printservice Oy, Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114647/Dialoginen_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:

Opettajien ilmoittamat kv-artikkelit

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Siirry alkuun