Human Resource Management and Competence Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00EC45-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.05.2021 - 13.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 25.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön keskeiset säädökset henkilöstöjohtamisessa
- tunnistaa ja osaa arvioida omia johtamisvalmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan esimiestyössä
Sisältö (Opintojakso)
- henkilöstöjohtamisen mallit ja teoriat
- osaamisen johtamisen käytännöt
- henkilöstöön liittyvä työlainsäädäntö sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- hallitsee ko. teema-alueen perustiedot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön ja työehtosopimusten sääntöjä sekä menettelytapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toteuttaa kriittisesti ja eettisesti harkiten dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita
- osaa toteuttaa perustellusti työlainsäädännön ja työehtosopimusten säädöksiä sekä menettelytapoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä / hyväksytty-täydennettävä
Työoikeuden tiimitehtävä/ arviointi 0-5
Henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen tiimitehtävä/ arviointi 0-5
Yksilötehtävät/ hyväksytty - täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Henkilöstöjohtamisen kirjallisuutta:
Juuti P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. PS-kustannus.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Soback D. 2021. Valmentava johtajuus. Basam Books.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
Syvänen, S., Kasvio, A., Loppela, K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden edistäjänä. Työterveyslaitoksen julkaisuja. Printservice Oy, Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114647/Dialoginen_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:
Opettajien ilmoittamat kv-artikkelit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja