Siirry suoraan sisältöön

Turvallisuus- ja hyvinvointijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00EC47-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.12.2020 - 07.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 23.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hannele Laaksonen
Seija Hurskainen
Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Opintojakso
7H00EC47

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja osaa puuttua sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskeihin ja niiden ennaltaehkäisyyn
- osaa tunnistaa ja osaa puuttua työyhteisön hyvinvoinnin riskitekijöihin ja ennaltaehkäisyyn
- osaa tunnistaa ja puuttua ristiriitatilanteisiin

Sisältö (Opintojakso)

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla
- hyvinvointijohtamisen mallit ja menetelmät
- itsensä johtaminen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysallla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Aika ja paikka

* 21.1.21 klo 8.30-11.30, Laaksonen
* 18.2 klo 12.30-15.30, Laaksonen
* 19.2 klo 8.30-11.30, Kolonen
* 28.3 klo 8.30-11.3 Hurskainen
* 15.4 klo 8.30-11.30 Hurskainen
* 16.4 klo 8.30-11.30 Hurskainen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Oppimateriaalit

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 16 h, simulaatioharjoitusket 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen,
Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi,
Simulaation teoriaa,
Simulaatioharjoitukset,

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.

Siirry alkuun