Safety and Well-being Management (5 cr)
Code: 7H00EC47-3002
General information
- Enrolment period
- 16.12.2020 - 07.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 23.05.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Management and Development of Wellbeing Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
- Teachers
- Hannele Laaksonen
- Seija Hurskainen
- Mirva Kolonen
- Person in charge
- Hannele Laaksonen
- Course
- 7H00EC47
Objectives (course unit)
The Student
- is able to identify the safety risks and accident prevention of social and health organizations
and knows how to intervene in them;
- is able to identify the risk factors challenging the well-being of the work community
and intervene with them;
- is able to identify and intervene in conflict situations.
Content (course unit)
- risk management and risk reduction in the social and health area
- models and methods of well-being management
- self-management
- conflict management in social and health care
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analysss and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.
Location and time
* 21.1.21 klo 8.30-11.30, Laaksonen
* 18.2 klo 12.30-15.30, Laaksonen
* 19.2 klo 8.30-11.30, Kolonen
* 28.3 klo 8.30-11.3 Hurskainen
* 15.4 klo 8.30-11.30 Hurskainen
* 16.4 klo 8.30-11.30 Hurskainen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.
Learning materials
Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
Student workload
Luennot 16 h, simulaatioharjoitusket 8h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h.
Content scheduling
Ennakkotehtävän purku, Turvallisuusjohtaminen,
Hyvinvointijohtaminen, työhyvinvointi,
Simulaation teoriaa,
Simulaatioharjoitukset,
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.