Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00DX21-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2021 - 08.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.03.2021 - 04.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Annukka Huuskonen
- Elina Korpimäki
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Annukka Huuskonen
- Pienryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
21SH1CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1C
- Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
- Opintojakso
- 7K00DX21
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
Sisältö (Opintojakso)
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen ja havainnointi
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö:
tentti Moodlessa 20.4.
1. uusinta Examissa viikot 19-20/2021, 2. uusinta Examissa viikot 21-22/2021
Psykologia etätentti 28.5. klo 10.15-11.15, linkki tenttii tulee Moodleen. Uusinnat Examissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö 1,5 op. Oppiportin biopankki-kurssi (hyv/hyl) Moodle-tentti, 0-5. Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus. 25% kokonaisarvosanasta
Osa 2. Psykologia 1,5 op. Numeerinen arviointi tentti. Aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus. 50% kokonaisarvosanasta
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Ryhmäessee, joka myös kirjoitusviestinnän opintoja, arvioidaan 0-5. 25% kokonaisarvosanasta. Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama/case harjoitukset, erilaiset some työkalut.
Jakso toteutetaan etäopetuksena epidemiatilanteen mukaan.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Osa 1 Hoitotyö:
Pietilä A-M & Terkamo-Moisio A (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59-63, 113-120, 123-127, 194-198 https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049
Tamminen, N., Solin, P., & Linteri, S. (2014). Mielenterveyden edistäminen työpaikalla . Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-118-1. Osa 1: luku 2. Osa 2: luku 9. Osa 3: harjoitukset - selaa ja valitse 3 mielestäsi hyödyllistä/mielenkiintoista harjoitusta.
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359
Biopankki https://www.oppiportti.fi/op/dvk00141
Luentomateriaalit
Osa 2 Psykologia:
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Luentomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Ota yhteys psykologian opettajaan taina.ojaniemi@tuni.fi
Lisätietoja opiskelijoille
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat alentavasti arvosanaan.