Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (vain 20AVOSHV ryhmälle!) (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.06.2021 - 24.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 12.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Ilona Jylhäsalo
Marita Mäki
Taru Manner
Vastuuhenkilö
Taru Manner
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana 0-5
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusluento, verkko-opetus, ryhmäkeskustelut, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.
Ohjaustuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Posterikävely tuotosten esittelytilaisuutena.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 orientaatio, verkko-opinnot ja aktiivinen tehtävien tekeminen, ohjaustuokiot ja niiden reflektointi. Posteri.
Osa 2 kirjoitusviestintä pienryhmittäin

Verkkokurssi n 20h, 61h opiskelijan itsenäistä työtä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjaustilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille/potilaille moodle-kurssin mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät toteutetaan opinnollistaen omassa työssä.

Siirry alkuun